Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
01.09.2013 16:23 - Бхагавад Гита ТЕКСТ 17
Автор: budha2 Категория: Други   
Прочетен: 587 Коментари: 0 Гласове:
1



 авинаши ту тад виддхи йена сарвам идам татам винашам авйайасйасйа на кашчит картум архати авинаши – вечный; ту – но; тат – това; виддхи – знай това; йена – чрез което; сарвам –  цялото тяло; идам – това; татам – проникнато; винашам – унищожаване; авйайасйа –  на вечното; асйа – на него; на кашчит – никой; картум – да направи; архати – е способен.  Знай, че това, което прониква цялото тяло, е неразрушимо. Никой не може да унищожи вечната душа.  ПОЯСНЕНИЕ: Този стих обяснява по-добре истинската природа на душата, която се разпростира из цялото тяло. Всеки може да разбере какво се разпростира из цялото тяло– това е съзнанието. Всеки чувства болките и удоволствията с цялото си тяло или с част от него. Това разпространяване на съзнанието е ограничено само в собственото тяло.  Страданията и удоволствията в едно тяло са неизвестни за други тела. Следователно във всяко тяло е въплатена една индивидуална душа и белег за присъствието и е усещането на индивидуалното съзнание. Душата е описвана с размери колкото една десетохилядна част от върха на косъма. ШветашватараУпанишад (5.9) потвърждава това.                                                           балагра-шата-бхагасйа шатадха калпитасйа ча бхаго дживах виджнейах са чанантйайа калпате „Когато горната част на косъма бъде разципина на сто части и всяка една от тях отново бъде разцепена на сто части, всяка една от тези частици е мерна единица за големината на душата.” Втази връзка се посочва:  кешагра-шата-бхагасйа шатамшах садришатмаках дживах сукшма-сварупо "йам санкхйатито хи чит-канах „Безбройните частици на духовните атоми са с размер на една десетохилядна част от горния край на косъма.”  Следователно духовната душа като индивидуална частица е духовен атом, по-малък от материалните атоми, и тези духовни атоми са неизброими. Тази много малка духовна искра е основен принцип на материалното тяло и нейното влияние се разпространява в цялото тяло, както действащия принцип на лекарството се разпространява в цялото тяло. Движение на душата се усеща в тялото като съзнание и това е доказателство за присъствието на душата. Всеки може да разбере, че материалното тяло без съзнание е мъртво тяло и че съзнанието не може да бъде върнато в тялото с никакви материални средства. Следователно съзнанието не се дължи на определено количество от някаква материална комбинация, а на духовната душа. В Мундака Упанишад (3.1.9) също се обяснява измерението на духовната душа:  ешо "нур атма четаса ведитавйо йасмин пранах панчадха самвивеша пранаиш читтам сарвам отам праджанам йасмин вишуддхе вибхаватй еша атма „Душата е с размери на атом и може да се възприеме посредством съвършена интелигентност. Тази душа с размери на атом се носи в пет вида въздух (прана, апана,вйана, самана и удана), тя се намира в сърцето и разпростира влиянието си по цялото тяло на въплътенотоживо същество. Духовното влияние на душата се проявява, когато тя се пречисти от замърсяването на петте вида материален въздух.”   „Чрез различните седящи пози на системата хатха-йога се контролират петте вида въздух, които обграждат чистата душа. Целта не е материалната полза, а освобождаването на съвсем малката душа от оплитането на материалната атмосфера. Спецификата на душата е приета в цялата ведическа литература и всеки здравомислещ човек я чувства чрез жизнения си опит. Само безумец може да твърди, че безкрайно малката душа е всепроникваща вишну-таттва.  Влиянието на малката душа се разпростира из цялото тяло. Според Мундака Упанишад тази душа с размери на атом се намира в сърцето на всяко живо същество и измерването и е отвъд възможностите на учените-материалисти. По тази причина някои от тях глупаво твърдят, че няма душа. Без съмнение, индивидуалната душа с размери на атом е в сърцето заедно със Свръхдушата, затова всички енергии, необходими за движението на тялото, се излъчват от сърцето. Червените кръвни телца, които пренасят кислород от белите дробове, получават енергия от душата. Когато душата напусне сърцето, кръвообращението спира. Медицина приема важността на червените кръвни телца, а не може да установи, че източникът на енергия е душата. Но от друга страна, медицината приема, че сърцето е вместилище на всички енергии в тялото. Тези безкрайно малки частици от духовното цяло са сравнявани с молекулите на слънчевата светлина. Слънчевата светлина има безброй блестящи частици. На същия принцип отделените отВърховния Господ частици са само безкрайно малки искри от лъчите Му, наричани прабха, или върховна енергия. И така, независимо дали човек ще следва ведическото знание или съвременнната наука, той не може да отхвърли съществуването на душата в тялото. Науката за душата е подробно описана в Бхагавад-гита отСамата Божествена Личност. 



Гласувай:
1
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: budha2
Категория: Други
Прочетен: 5983410
Постинги: 4190
Коментари: 1145
Гласове: 1517
Календар
«  Юни, 2019  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930