Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.09.2013 19:29 - Кундалини шакти
Автор: budha2 Категория: Други   
Прочетен: 1666 Коментари: 0 Гласове:
1

Последна промяна: 05.09.2013 21:55


 Равновесието във вселената се поддържа от противопоставянето на положително и отрицателно, мъжко и женско, статично и динамично. Каквото съществува във вселената - в макрокосмоса, това е и в човека - микрокосмоса. Пасивната мъжка основна сила - Шива - се намира в сахасрара - седмата чакра на върха на главата. Шакти - активното женско начало - е в основата на гръбнака. То е изява на космичната сила в тялото и е в спящо, потенциално състояние. Нематериална, шакти е първичната духовна и психическа сила в органичната и неорганичната материя. Поради спираловидното й движение нагоре когато бъде събудена, се нарича сила на змията, и иконографски се рисува като змия, навита в основата на гръбнака. Издигането на кундалини води до съюз с бога Шива. Това е състоянието на висше съзнание и духовно просветление.

Хата йога събужда кундалини чрез дисциплиниране на тялото, пречистване на надите - астралните канали, през които тече праната и чрез контролиране на последната. Чрез физическите упражнения на хата йога се тонизира нервната система, за да може да издържи на издигащата се енергия. Хата йога регулира потока прана чрез МУДРИ и БАНДХИ. Крия - специалните очистителни техники - пречистват вътрешните органи на физическото тяло, а контролът върху дишането стабилизира ума. Но упоритата пранаяма, асаните и медитацията не са достатъчни. Умственото пречистване изисква безкористно служене, защото да виждаш Върховното във всички същества и да му служиш е най-важното за духовния напредък.

Кундалини и каналът, по който се движи тя, не са във физическото тяло. Всяка част от него има съответствие в астралното тяло, а двете са взаимосвързани на материално ниво. Седемте психически центъра - чакрите, и сушумна нади, през която преминава кундалини, се намират в астралното тяло и съответстват на нервните плексуси и гръбначния стълб.

Според йога-теорията има около 72 000 нади (астрални нервни проводници), най-важна от които е сушумна. От двете й страни са ИДА и ПИНГАЛА, съответстващи на левия и десен симпатикови нерви във физическото тяло. Жизнената енергия - праната - тече през тях; това е така, когато човек е зает със светски дела и е ограничен от времето, пространството и причинността. Но когато действа сушумна, той е отвъд това ограничение.

Докато Западната анатомия признава само грубата форма и функции, Кундалини йога действа на фино ниво. Затова ученикът трябва да познава основните нади. Сушумна нади тръгва от муладхара чакра - вторият опашен прешлен, до Брахмарандхра - върха на главата. Физическият гръбначен мозък се състои от сиво и бяло мозъчно вещество, разположено в гръбначния стълб. В мозъка се намира централният канал, наречен в анатомията canalis centralis. Сушумна, разположена в този гръбначен канал има няколко подразделения.

Гръбначният стълб и надите

Напречен разрез на гръбначния мозък

гръбначен ганглий               гръбначен мозък -
сушумна нади
гръбначни нерви                 централен канал -
брахма нади
 
симпатикови ганглии - бяло вещество
ида и пингала                  сиво вещество -
ваджра нади

Подчертаните нади съществуват в астралното тяло. Тук те са показани спрямо съответствията си във физическото тяло.

В огненочервената сушумна се намира друга нади - ВАДЖРА, ярка като слънцето, която от своя страна съдържа ЧИТРА - бледа на цвят. Вътре в читра е разположен много фин канал, наречен Брахма нади. Когато кундалини бъде събудена, тя преминава през този канал от муладхара до сахасрара. В Брахма нади съществуват всички главни чакри, като всяка представлява различно ниво на съзнание.
Читра нади е най-жизнената част от тялото; понякога я наричат "пътят към небето". В нейната най-долна част се намира началото на сушумна, което се нарича БРАХМА ГРАНТХИ - "възелът на Брахма". Той (като пречка) се преодолява с издигането на кундалини и преминаването й нагоре към крайната точка в малкия мозък.

Чакрите

Шестте чакри са крайпътни пунктове по сушумна към крайната цел - сахасрара. Те са съзнание със специфични отсенки на осъзнатост и блаженство; също така съхраняват фината жизнена енергия. В гръбначния мозък и нервните плексуси на грубото физическо тяло се намират центрове, които им съответстват, и с които те са тясно свързани. Вибрациите, създавани във физическите центрове по предписаните начини, водят до определени търсени резултати във фините центрове.

Месторазположението на чакрите и съответните им центрове във физическото тяло е следното:

1. МУЛАДХАРА: в долния край на гръбначния стълб; съответства на plexus sacralis

2. СВАДХИЩАНА: в областта на гениталиите; съответства на plexus prostaticus.

3. МАНИПУРА: в пъпа; съответства на plexus solaris.

4. АНАХАТА: в сърцето; съответства на plexus cardiacus.

5. ВИШУДХА: в областта на гърлото; съответства на plexus
laryngealis.

6. АДЖНА: в междувеждието - ТРИКУТА; съответства на plexus cavernosus.

7. САХАСРАРА: на върха на главата; съответства на епифизата.

При медитация медитиращият си представя всяка чакра като лотос с определен брой листа. Първите шест чакри имат съответно 4, 6, 10, 12, 16 и 2 листа, а сахасрара - 1000. Броят на листата се определя от броя и разположението на надите, които излизат от чакрата и й придават формата на лотос. Отпуснати надолу, докато кундалини дреме, с издигането й надите се обръщат нагоре.
С всяко листо е асоциирана една от 50-те санскритски букви, представяща вибрацията, създадена върху нея при преминаването на кундалини през чакрата. Тези звуци съществуват в латентна форма, и когато се изявят като вибрации на надите, при концентрация могат да бъдат почувствани. Освен листа и звукова вибрация, всяка мантра има своя геометрична форма, представляваща определена сила, както и свой цвят, функция, елемент, божество-управител и биджа - мистична вибрация.

Местоположението на чакрите се определя, като се подходи или откъм лицето, или откъм гърба. В началото е по-лесно да си представяме муладхара, манипура, анахата и аджна като области, а не като точки. Когато се опитваме да намерим чакрите откъм гърба, придвижваме концентрацията право нагоре от чакра до чакра. Ако ги търсим отпред, придвижваме концентрацията от основата на гръбнака към пъпа, сърцето, гърлото и т.н. През цялото време съзнанието се задържа вътре и приема вътрешните вибрации, посочващи енергийния център. При всички упражнения е необходима удобна медитативна поза; изправеният гръбнак е особено важен.

Върху чакрите можем да се концентрираме с повторение на мантрата ОМ - всеобхватната универсална звукова вибрация, с различен тон. Като насочим вниманието върху муладхара, изпяваме ОМ с най-нисък тон. С придвижването нагоре по гръбначния стълб постепенно повишаваме тона всеки път. Звукът ОМ постепенно става почти неуловим. Друг метод е откриването на психическите центрове с индийската музикална гама. Между гамата и психическите центрове има определено отношение. СА съответства на муладхара, РЕ - на свадхищана, ГА - на манипура, МА - на анахата, ПА - на вишудха, ДА - на аджна, НИ - на сахасрара.

Със събуждането си кундалини не отива направо в сахасрара, освен ако човек не е абсолютно чист йоги. Тя трябва да се придвижва от една чакра до друга, за което са необходими голяма концентрация и търпение. Може да се върне и да се наложи да бъде издигана отново - с големи усилия. Дори когато кундалини бъде издигната до аджна чакра, е трудно да я задържим там. Само големи йоги като Шри Рамакришна, Шри Ауробиндо и Свами Шивананда са успявали да я задържат там колкото желаят. Когато накрая кундалини се издигне от аджна до сахасрара, става обединението. Но дори тогава тя не се задържа там дълго.Само след продължителна практика издигнатият и пречистен адепт изпитва постоянен съюз и окончателно освобождение.

Скоростта на издигане на кундалини зависи от чистотата на ученика, от неговия етап на еволюция, безстрастие, пречистване на психическите нерви и жизнената обвивка и желанието за освобождение. Щом ученикът бъде готов, Природата събужда силата и му дава знанието. Докато той не го попие изцяло, не му се разкрива нищо от особена важност.

Има много други физически и дихателни упражнения за улесняване на медитацията върху чакрите. За този вид медитация, и то след много месеци пречистване и подготовка, гуру не е толкова необходим. Никой учител не може да даде на ученика силата на необходимата самодисциплина.

Муладхара чакра

Намира се в основата на гръбначния стълб. Има квадратна мандала, представяща принципа на земята, чийто цвят е жълтият; биджа-мантрата е ЛАМ. Четирите листа, пурпурни на цвят, са асоциирани със звковите вибрации ВАМ,ШАМ, СХАМ и САМ - от горното дясно листо по посока на часовниковата стрелка. Божеството-управител е Брахма. Именно в тази чакра дреме кундалини. Тук е и Брахма-грантхи - възелът на Брахма,който трябва да бъде преодолян с много упорита садхана и интензивно пречистване, за да може кундалини да се издигне.

Свадхищана чакра

Разположена е в сушумна на нивото на гениталиите. Контролира корема, бъбреците и др. във физическото тяло. Елементът й е вода, и е асоцииран с бял полумесец; биджата е ВАМ. Шестте яркочервени листа са асоциирани с буквите БАМ, БХАМ, МАМ, ЯМ, РАМ и ЛАМ. Божеството-управител е Вишну.

Медитацията тук е върху полумесеца. Това дава контрол върху водата и дарява психически сили, интуитивно знание и знание за астралните тела. Унищожават се много нечисти качества.

Манипура чакра

Разположена е в сушумна на нивото на пъпа и съответства на соларния плексус. В средата на червената триъгълна мандала се намира елемента огън. Биджата е РАМ. Десетте лотосови венцелистчета, тъмно пурпурни като тежки дъждовни облаци, са асоциирани с ДАМ, ДХАМ, НАМ, ТАМ, ТХАМ, ДАН, ДХАН, НАМ, ПАМ и ПХАМ. Божеството-управител е Рудра.
Онзи, който успешно се концентрира в тази чакра, не се бои от огъня и не го хваща болест.

Анахата чакра

Разположена е в сушумна в сърдечната област. Елементът въздух е показан в центъра на опушената на цвят мандала с форма на звездата на Давид. Биджата й е ЯМ. Дванадесетте тъмночервени листа са представени от КАМ, КХАМ, ГАМ, ГХАМ, НАМ, САМ, ЧАМ, ЯМ, ДЖАМ, НЯМ, ТАМ и ТХАМ. Божеството-управител е Иша.

В този център се чува звукът анахата, изначалният звук на Шабдабрахман. Медитацията върху анахата чакра дарява чистота, космична любов и различни психически сили.

Вишудха чакра

Разположена е в сушумна в основата на гърлото и съответства на ларингиалния плексус във физическото тяло, както и на петото космично ниво. Нейният елемент етер е показан в яркосин кръг. Биджата е ХАМ. Шестнадесетте опушено пурпурни листа съответстват на санскритските гласни ОМ, ААМ, ИМ, ИИМ, УМ, УУМ, РИМ, РРИМ, ЛМ, ЛЛИМ, ЕМ, ЕЙМ, ОМ, АУМ, АММ, АХМ. Божеството-управител е Садашива.

Онзи, който се концентрира и в крайна сметка медитира в тази чакра, достига голям успех. Той се радва на пълно знание на четирите Веди и познава минало, настояще и бъдеще.

Аджна чакра

Съответства на трикута - междувеждието. Мантрата-семе на тази чакра, която е седалище на ума, е ОМ, и е разположена в чисто бял кръг.От двете страни има също абсолютно бели две листа;вибрациите им са представени от санскритските букви ХАМ и КШАМ. Елементът е явякта - изначалният облак недиференцирана енергия и материя. Божеството-управител е Парамашива.

Онзи, който успешно медитира върху този център, разрушава кармата на всички предишни съществувания и става освободена душа. Чрез тази чакра, седалище на изначалната сила и душа, се получава интуитивно знание. Именно тук йогите насочват праната си при смъртта. Всички йоги, особено джнани, се концентрират върху този център и върху ОМ.

Сахасрара чакра

Сахасрара е фин център над и отвъд другите шест, които са тясно свързани с него. Разположена на върха на главата, тази чакра съответства на епифизата на физическото тяло. Тя има 1000 листа, върху които са повторени 50-те букви на санскритската азбука. Тя е обител на Шива.

Върхът на главата, наречен предна фонтанела при новородените, е Брахмарандхра - "вратата на Брахма". При смърт, когато напредналият йоги се отделя от физическото си тяло, тя се отваря рязко и оттам излиза праната.

Когато в сахасрара Кундалини шакти се обедини с Шива, йоги изпитва изключително блаженство. Той достига свръхсъзнателното състояние и най-висшето знание. Той става напълно развит джнани.

 

Източник: http://www.yoga108.info

КУНДАЛИНИ – ПРАКТИКА
“Тя /змийската сила/ спи свита на кълбо в муладхара чакра, устата й
затваря отверстието към сушумна, наричано още вратата към Брахман”
/Кундалини-йога/.
Кундалини е световното съзнание, съзнанието за света като цялост. Тя
обединява в себе си създателката и онази сила, чрез която се стига до
освобождение от всякакви форми. Казват, че тя дава освобождението на йогата
и робството на невежия. Този, който я познае, познава и йога, а ако човек не
познава йога си остава прикован към веригите на земния живот. Тя е източник
на словото, тя е това, което чрез вдишването и издишването подържа всяко
същество живо във Вселената. По принцип не се изразява в човек, ако той не е
йога, макар да съществува като фина форма във всяко живо същество.
Обикновено са нужни години за да се издигне Кундалини до сахасрара,
макар, че съществуват и изключения. Изкачването на Кундалини към по-горен
център изисква и по-голямо усилие. На по ранните етапи съществува естествен
стремеж от страна на Шакти към връщане обратно към муладхара чакра. При
продължително практикуване отделните етапи се овладяват с лекота и се
постига по-голям контрол върху тялото. След като се е усъвършенствал, йогата
може да задържи Кундалини в сахасрара колкото си иска, тогава може, ако
поиска, да въдвори духа си в друго тяло. Едно от свещените писания нарича
този процес с името “Пара-кая-правеша”.
Когато се активира Кундалини и ако ученика не е подготвен, според
някой автори може да усети жестока болка, дори и заболяване в коремната
област. Възходящото движение на Кундалини е насочено към преминаване от
плътни към все по-фини форми.
При събуждането на богинята, муладхара се разпуква и потъва в цвят, а
след като Кундалини го напусне, лотосът свежда глава и цветовете му се
обръщат надолу. Когато тя достигне втора чакра /свадхистхана/, той разцъфва
и обръща нагоре своите цветчета и всички богове и богини се разтварят в
Кундалини. притхви или земната биджа Лам, се разтваря във водната Вам.
Когато богинята стигне трета чакра /манипура/, всичко което съставлява
тази чакра се слива с Кундалини. Биджата Вам се разтваря в огъня, който се
съхранява в нейното тяло под формата на биджата Рам. След това Кундалини
достига анахата, познато още като “възела на Вишну” и превръща звуковата
форма Рам в биджата Ям, която се абсорбира и разтваря в Кундалини.
На следващия етап, тя стига до пета чакра /вишудха/, след нахлуването и
в тази чакра, абсолютно всичко отново се слива с Кундалини. Биджата на
въздуха Ям се разтваря в тази на етера, който пък на свой ред се разтваря в
биджата Хам и така се потапя в енергията на Кундалини.Пронизвайки скритата лалана чакра, богинята достига до аджна,
известен още под името “възелът на Рудра”. Докато тя напуска двуцветния
лотос и се възкачва нагоре, нада, бинду и т.н., абсолютно всичко се слива с
нея. Така при своя възход тя поглъща всички енергийни съставки, като се
започне от материалните им елементи и съхранявайки се като Шакти на
съзнанието, тя се слива с върховния Шива, чиято природа е същата като
нейната.
Чрез този процес на умствена концентрация, съпроводен от някой
физически и други процеси, плътното бива абсорбирано от финото и на всеки
отделен етап се разтваря в своята непосредствена причина. В крайна сметка
всичко се слива с Атман в аспекта на съзнание или сат-чит-ананда /битие,
съзнание, блаженство/.
След като отпие нектара от Пара Шива, тя се връща обратно по същия
път в своето убежище /муладхара чакра/. На връщане излива всичко обратно в
чакрите, което е поела при изкачването си. Така тя отново се установява в
първа чакра едва след като всичко в чакрите е възстановено във вида, който е
имало преди нейното пробуждане. Накратко, завръщането й означава и
завръщането на душата в феноменалния свят от най-нисшия план на
съзиданието, след като човек е преживял възвисяване над този свят и е бил в
състояние на екстаз или самадхи. Така аз знам /защото съм го преживявал
лично/, природата и състоянието на духа, както и пътя по който се тръгва за да
се стигне до него.
Този, който практикува този аспект на йога, първото и най важно
условие е да си пречисти надите /енергийните канали/ в двете половини на
тялото. Пречистването става посредством метода пранаяма - това е дълбоко
вдишване, издишване и задържане на дъха. Има точна схема колко на брой са
вдишванията и издишванията като се редуват през лява и дясна ноздра. След
като се пречистят каналите, тогава се прави едно упражнение което кара Прана
да се влее в Сушумна, по-точно изисква се усилие от страна на ученика
посредством дишането и свиването на аналните мускули да не се позволява на
енергията да излезе от тялото. В такъв момент тялото е като една вакумна
тръба в която се движи енергията нагоре и надолу. След това с умствена джапа
/повтаряне на мантра на ум/, индивидуалното съзнание, което до този момент е
мъждукало като несигурно пламъче от свещ, се отвежда от сърцевината на
муладхара чакра. Тук в муладхара съзнанието представлява умът като интелект
плюс егото и мисълта. Така умът и Прана влизат в Сушумна заедно.
По този начин активираната Прана е в гръбначния стълб и едва сега
ученика започва да произнася мантрата “Ям”. Това е зародишншят звук на
чакрата анахата и тогава се вижда как енергията се върти от дясно на ляво и
на обратно. По този начин активирана, ученикът започва да изговаря мантрата
“Рам”, която е символ на огъня. Така при задържане на дъха се образува
налягане на Прана и довежда до повишаване на топлината в тялото. Мантрата
“Рам” разпалва огъня, огънят обхваща и събужда задрямалата змия Кундалини,
Кундалини я усеща и се събужда от сън “като ударена с пръчка змия, която се
изправя и започва да съска” /Артур Авалон/. После Кундалини навлиза в
Сушумна. Да не забравяме какво е Сушумна.
Сушумна е центърът на лява и дясна страна в тялото, която обединява
Ида и Пингала. Тя се намира точно в гръбначния стълб.При събуждането на Кундалини се усеща силна топлина. При възхода й
долните крайници се обездвижват и стават ледени като труп, изстива и всяка
друга част от тялото след като Кундалини мине през него. Това се дължи на
обстоятелството, че Кундалини е напуснала своя център като енергия, която
поддържа тялото в органична цялост. Горната част на тялото – главата
просветлява, което съвсем не означава излъчването на светлина, видима от
друг човек отстрани. “Просветляването” е в смисъл на изостряне на мисълта,
затопляне и ускоряване на процесите. След осъществяване на целта на
ученика, той стои в избраната поза и единственият белег за топлина е останал
само на върха на главата, където Шакти се е сляла с Шива.
Изстиването на тялото е белег, че от съответните части нещо си отива,
нещо което ги е затоплило преди. Тялото изглежда безжизнено и са налице
всички признаци, че енергията, която подържа живота в него го напуска.
Аналогично, обратния път на Шакти е белязан с постепеното затопляне на
тялото от горе надолу, както и с възвръщането на жизнеността и съзнанието.Освобождението е възможно единствено тогава, когато се усъвършенства
умението да се държи Кундалини в сахасрара. Тя да го приеме като свое
постоянно убежище и да се върне обратно единствено по волята на ученика.
След като предварително се е пречистил, ученикът трябва да се научи как да
отвори входа към Сушумна, който обикновено е затворен в долната част на
тялото. Тъкмо това се има в предвид, когато се казва, че със “своите пръстени
змията затваря вратите към Брахман” /Кундалини-йога/. Заради латентността й,
всички нейни външни функции в материалния свят трябва да бъдат извършвани
от човека. Това е причината, поради която в материалния свят човекът е в
своята плътна форма и през булото на Майа възприема собсвеното си тяло за
същински Аз. Така той се върти в безконечния кръг на прераждания.Какво е Шри чакра ?
Ако свържем с въображаеми линии изброените шест центъра от
муладхара до аджна, ще се получи фигура наподобаваща два вписани един в
друг триъгълника – шестоъгълник или звезда с шест лъча. Тази фигура на
санскрит се нарича Шри чакра.
Ако човек умре, след като вече е постигнал някоя от тези степени
/чакри/, при следващото си прераждане той запазва преимуществата на
постигнато в предишния си живот. Така, ако човек умре, след като е успял да
отведе Кундалини до втора чакра, при следващото си прераждане започва да
практикува от там докъде е стигнал в предишния си живот, т.е. отвеждането на
Шакти към центровете след втора чакра.
Седма чакра /сахасрара/ наподобява по форма на Шри чакра. Доведената
до седма чакра, Кундалини трябва да се слее с великия съюз на съществуване и
съзнание. А това е краят на пътешествието на ученика и на този етап той
изпитва пълно блаженство.Исус казва че: “Само чрез мен ще бъдете свободни”. Това означава, че
учителят е самото Чисто съзнание. За да се постигне свобода, индивидуалният
човек трябва да стигне до това Чисто съзнание, защото само чрез него ще се
освободим от кръговрата на преражданията. А и от тук думите му “само чрез
мен” – т.е. чрез Чистото съзнание или Бог, който е във всеки човек. А самият
Буда казва:
“Ти, запали своя светилник.
Опознай себе си.
Никой няма да ти даде спасение.
Достигни Нирвана и ти сам ще си Буда”.









Гласувай:
1
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: budha2
Категория: Други
Прочетен: 6188803
Постинги: 4190
Коментари: 1145
Гласове: 1520
Календар
«  Октомври, 2019  
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031