Постинг
08.11.2013 00:00 -
КЕНА УПАНИШАДА
Първа част
1. Кой подбужда и насочва мисълта, за да се движи? От кого идва първичния дъх (прана)? От кого е дадена речта, с която се говори? От кой бог са зрението и слуха?
2. Мъдрите изоставят слушането на слуха, мисленето на мисълта, говоренето на говора, дишането на дъха, гледането на зрението и стават безсмъртни, когато напуснат този свят.
3. В Това не може да влезе зрението, не може да влезе говорът, не може да влезе мисълта; ние не го познаваме и не знаем как може да бъде поучавано за него. То е различно и от познаваемото,и от непознаваемото. Това сме слушали от древните, които са ни казали за него.
4. Не онова, което е казано с говора, а това, благодарение на което се говори - знай, че тъкмо това е Брахма (върховната същност), а не онова, което се почита тук.
5. Не онова, което се мисли с мисълта, а това, благодарение на което се мисли - знай, че тъкмо това е Брахма, а не онова, което се почита тук.
6. Не онова, което се вижда с окото, а това, благодарение на което окото вижда - знай, че тъкмо това е Брахма, а не онова, което се почита тук.
7. Не онова, което се чува с ухото, а това, благодарение на което ухото чува - знай, че тъкмо това е Брахма, а не онова, което се почита тук.
8. Не онова, което се диша с дъха, а това, благодарение на което дъхът диша - знай, че тъкмо това е Брахма, а не онова, което се почита тук.
Втора част
1. Ако мислиш, че добре познаваш облика на Брахма, то ти всъщност го познаваш лошо - това (се отнася) и за теб и за боговете; а ако разсъждаваш за това, ще те смятам за познаващ.
2. Аз не смятам, че го познавам добре, но и не зная, че не зная. Този от нас, който знае това, той го знае, но също така и не знае, че не знае.
3. Който не разбира, той разбира, който разбира, той не знае; това не се познава от тези, които познават; то се познава от тези, които не познават.
4. Ако е познат с правилен разум, той наистина е познат, защото се добива безсмъртие. Чрез атма (аза) се добива сила, чрез познанието се добива безсмъртие.
5. Ако тук (в този свят) го познават, то истината е налице; ако не го познават, изгубват много. Мъдреците, мислейки за съществата, си отиват от този свят и стават безсмъртни.
Трета част
1. Брахма победи заради (в полза на) боговете, боговете се радваха на победата на Брахма. Те мислеха: "Това (всъщност) е наша победа, (всъщност) това е наше величие."
2. Той знаеше това. Той се появи пред тях. Те не го познаха (и питаха): "Кой е този дух?"
3. Те казаха на огъня (Агни): "Разбери кой е този дух, Джатаведа." (Агни отговори): "Добре."
4. Той (Агни) отиде при него. (Брахма) го попита: "Кой си ти?" - "Аз съм огънят, наистина," - отвърна Агни - "аз съм Джатаведа."
5. "Каква сила имаш?" Агни отвърна - "Мога да изгоря всичко на земята."
6. Брахма сложи пред него стрък трева: "Изгори го." Огънят се приближи бързо към него, но не можа да го изгори. Тогава се върна (при другите) и каза: "Не можах да разбера кой е този дух."
7. После те казаха на вятъра (Ваю): "Ветре, разбери кой е този дух." - "Добре."
8. Вятърът отиде при него. Брахма го попита: "Кой си ти?" - "Аз съм вятърът, наистина." - отвърна Ваю - "аз съм Матаришван."
9. "Каква сила имаш?" Ваю отвърна: "Мога да преместя всичко, което е на земята."
10. Брахма постави пред него стрък трева: "Премести го." Вятърът се приближи бързо към него, но не можа да го премести. Тогава се върна и каза: "Не можах да разбера кой е този дух."
11. Тогава казаха на Индра: "Разбери кой е този дух, Магхаван." - "Добре." Той тръгна към него, но (Брахма) се скри.
12. Той (Индра) наистина срещна тук жена, прекрасната Ума, дъщерята на Химават и я попита: "Кой е този дух?"
Четвърта част
1. "Това наистина е Брахма." - каза тя. - "Наистина, победата на Брахма е вашето величие." Чак тогава той разбра, че това е Брахма.
2. Поради това тези богове - Агни, Ваю и Индра, са някакси по-силни от другите богове, защото те са били най-близки с него и първи са разбрали, че това е Брахма.
3. Поради това Индра е някакси по-силен от другите богове, защото той е бил най-близко до него и пръв е разбрал, че това е Брахма.
4. Това е поучението - това, което свети като мълния или проблясва, това е поучението за боговете.
5. А сега за атма (аза). Това е, към което като че ли тръгва умът, чрез него се помни, това е въображението.
6. Наричат го най-желано, казват, че трябва да се почита като най-желано. Всички същества се стремят към този, който знае това.
7. "Кажете ми упанишада." - "Беше ти казана упанишада, казахме ти упанишада за Брахма."
8. Неговата опора са отшелничеството (тапас), самовъздържането(дама) и действието (карма). Ведите са неговите (телесни) части, а истината - неговото обиталище.
9. Който наистина знае това, накрая побеждава злото (греха) и се поддържа от висшия небесен свят, поддържа се!
Така завършва Кена упанишада
Няма коментари
Търсене
Блогрол
1. ПАРАЛЕНА РЕАЛНОСТ
2. spectator-bg.
3. http://smoloko.com/
4. Андромеда Нео Нула
5. universalnite1neo
6. Религия-maranatha
7. Митът за Холокоста
8. get
9. Как бяха измислени “волжките българи”.
10. gepard96
11. memoriabg.com
12. История-Записки колымчанина
13. rebellion
14. Портос
15. Terra Byzantica
16. история
17. Нео Нула
18. bainiki
19. dbs
20. За Буквите,Числата и Времето...
21. windowsnikolai
22. mominasylza
23. shtaparov
24. автор: jedidiah
25. Ламбо
26. Логик
27. ezdra
28. Древните
29. Илюминати
30. netsky
2. spectator-bg.
3. http://smoloko.com/
4. Андромеда Нео Нула
5. universalnite1neo
6. Религия-maranatha
7. Митът за Холокоста
8. get
9. Как бяха измислени “волжките българи”.
10. gepard96
11. memoriabg.com
12. История-Записки колымчанина
13. rebellion
14. Портос
15. Terra Byzantica
16. история
17. Нео Нула
18. bainiki
19. dbs
20. За Буквите,Числата и Времето...
21. windowsnikolai
22. mominasylza
23. shtaparov
24. автор: jedidiah
25. Ламбо
26. Логик
27. ezdra
28. Древните
29. Илюминати
30. netsky