Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
08.11.2013 00:00 - КЕНА УПАНИШАДА
Автор: budha2 Категория: Други   
Прочетен: 637 Коментари: 0 Гласове:
0



                                                         image                                                                                               

Първа част

1. Кой подбужда и насочва мисълта, за да се движи? От кого идва първичния дъх (прана)? От кого е дадена речта, с която се говори? От кой бог са зрението и слуха?

2. Мъдрите изоставят слушането на слуха, мисленето на мисълта, говоренето на говора, дишането на дъха, гледането на зрението и стават безсмъртни, когато напуснат този свят.

3. В Това не може да влезе зрението, не може да влезе говорът, не може да влезе мисълта; ние не го познаваме и не знаем как може да бъде поучавано за него. То е различно и от познаваемото,и от непознаваемото. Това сме слушали от древните, които са ни казали за него.

4. Не онова, което е казано с говора, а това, благодарение на което се говори - знай, че тъкмо това е Брахма (върховната същност), а не онова, което се почита тук.

5. Не онова, което се мисли с мисълта, а това, благодарение на което се мисли - знай, че тъкмо това е Брахма, а не онова, което се почита тук.

6. Не онова, което се вижда с окото, а това, благодарение на което окото вижда - знай, че тъкмо това е Брахма, а не онова, което се почита тук.

7. Не онова, което се чува с ухото, а това, благодарение на което ухото чува - знай, че тъкмо това е Брахма, а не онова, което се почита тук.

8. Не онова, което се диша с дъха, а това, благодарение на което дъхът диша - знай, че тъкмо това е Брахма, а не онова, което се почита тук.

Втора част

1. Ако мислиш, че добре познаваш облика на Брахма, то ти всъщност го познаваш лошо - това (се отнася) и за теб и за боговете; а ако разсъждаваш за това, ще те смятам за познаващ.

2. Аз не смятам, че го познавам добре, но и не зная, че не зная. Този от нас, който знае това, той го знае, но също така и не знае, че не знае.

3. Който не разбира, той разбира, който разбира, той не знае; това не се познава от тези, които познават; то се познава от тези, които не познават.

4. Ако е познат с правилен разум, той наистина е познат, защото се добива безсмъртие. Чрез атма (аза) се добива сила, чрез познанието се добива безсмъртие.

5. Ако тук (в този свят) го познават, то истината е налице; ако не го познават, изгубват много. Мъдреците, мислейки за съществата, си отиват от този свят и стават безсмъртни.

Трета част

1. Брахма победи заради (в полза на) боговете, боговете се радваха на победата на Брахма. Те мислеха: "Това (всъщност) е наша победа, (всъщност) това е наше величие."

2. Той знаеше това. Той се появи пред тях. Те не го познаха (и питаха): "Кой е този дух?"

3. Те казаха на огъня (Агни): "Разбери кой е този дух, Джатаведа." (Агни отговори): "Добре."

4. Той (Агни) отиде при него. (Брахма) го попита: "Кой си ти?" - "Аз съм огънят, наистина," - отвърна Агни - "аз съм Джатаведа."

5. "Каква сила имаш?" Агни отвърна - "Мога да изгоря всичко на земята."

6. Брахма сложи пред него стрък трева: "Изгори го." Огънят се приближи бързо към него, но не можа да го изгори. Тогава се върна (при другите) и каза: "Не можах да разбера кой е този дух."

7. После те казаха на вятъра (Ваю): "Ветре, разбери кой е този дух." - "Добре."

8. Вятърът отиде при него. Брахма го попита: "Кой си ти?" - "Аз съм вятърът, наистина." - отвърна Ваю - "аз съм Матаришван."

9. "Каква сила имаш?" Ваю отвърна: "Мога да преместя всичко, което е на земята."

10. Брахма постави пред него стрък трева: "Премести го." Вятърът се приближи бързо към него, но не можа да го премести. Тогава се върна и каза: "Не можах да разбера кой е този дух."

11. Тогава казаха на Индра: "Разбери кой е този дух, Магхаван." - "Добре." Той тръгна към него, но (Брахма) се скри.

12. Той (Индра) наистина срещна тук жена, прекрасната Ума, дъщерята на Химават и я попита: "Кой е този дух?"

Четвърта част

1. "Това наистина е Брахма." - каза тя. - "Наистина, победата на Брахма е вашето величие." Чак тогава той разбра, че това е Брахма.

2. Поради това тези богове - Агни, Ваю и Индра, са някакси по-силни от другите богове, защото те са били най-близки с него и първи са разбрали, че това е Брахма.

3. Поради това Индра е някакси по-силен от другите богове, защото той е бил най-близко до него и пръв е разбрал, че това е Брахма.

4. Това е поучението - това, което свети като мълния или проблясва, това е поучението за боговете.

5. А сега за атма (аза). Това е, към което като че ли тръгва умът, чрез него се помни, това е въображението.

6. Наричат го най-желано, казват, че трябва да се почита като най-желано. Всички същества се стремят към този, който знае това.

7. "Кажете ми упанишада." - "Беше ти казана упанишада, казахме ти упанишада за Брахма."

8. Неговата опора са отшелничеството (тапас), самовъздържането(дама) и действието (карма). Ведите са неговите (телесни) части, а истината - неговото обиталище.

9. Който наистина знае това, накрая побеждава злото (греха) и се поддържа от висшия небесен свят, поддържа се!

Така завършва Кена упанишада       



Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: budha2
Категория: Други
Прочетен: 8725563
Постинги: 4190
Коментари: 1130
Гласове: 1577
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930