Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.12.2013 20:44 - ДВАНАДЕСЕТА ГЛАВА глава на Шрймад Бхагавад-гйта ТЕКСТ 1
Автор: budha2 Категория: Други   
Прочетен: 646 Коментари: 0 Гласове:
0



                                                                                                                            image                                             
ТЕКСТ 1

image                      арджуна увача
евам сатата-йукта йе бхактас твам
парйупасате йе чапй акшарам авйактам
тешам ке йога-виттамах

арджунах увача—Арджуна каза; евам—така; сатата—винаги; йуктах—заети; йе—тези, които; бхактах—преданоотдадени; твам—Теб; парйупасате—правилно обожават; йе—тези, които; ча—също; апи—отново; акшарам-—отвъд сетивата; авйактам— непроявените; тешам—от тях; ке—кой; йога-вит-тамах—най- съвършен в знанието за йога

Арджуна пита: „ Кои са по-съвършени — тези, които винаги са правилно заети в предано служене на Теб, или тези, които обожават безличностния Брахман, т.е. непроявеното?"

ПОЯСНЕНИЕ: Кршна вече обясни личностното, безличностното и вселенското и описа всички видове преданоотдадени и йоги. Обикновено трансценденталистите се делят на две категории — имперсоналисти и персоналисти. Преданоотдаденият персоналист се ангажира с цялата си енергия в служене на Върховния Господ. Имперсоналистът също се ангажира да служи на Кршна, но не пряко, а чрез медитация върху безличностния Брахман, непроявеното.
От тази глава научаваме, че от различните техники за реализация на Абсолютната Истина бхакти-йога — преданото служене — е най-висшата. Ако някой изобщо желае да общува с Бога, Върховната Личност, трябва да започне да се занимава с предано служене.
Тези, които обожават Върховния Господ непосредствено чрез предано служене, се наричат персоналисти, а тези, които се заемат с медитация върху безличностния Брахман, се наричат имперсоналисти. Тук Арджуна пита чия позиция е по-добра. Има различни начини да се реализира Абсолютната Истина, но Кршна посочва в тази глава, че бхакти-йога, т.е. преданото служене на Него, е най- висшият. Това е най-прекият и лесен начин да се общува с Бога.
Във втора глава на Бхагавад-гйта Върховният Господ обяснява, че живото същество не е материалното тяло; то е духовна искра. А Абсолютната Истина е духовното цяло. В седма глава Той говори за живото същество като за неразделно свързана с върховното цяло частица и препоръчва човек напълно да пренесе вниманието си върху цялото. След това в осма глава отново се казва, че този, който мисли за Кршна, когато напуска тялото си, веднага е пренасян в духовното небе, в жилището на Кршна. А в края на шеста глава Господ също ясно казва, че от всички йогй този, който винаги мисли за Кршна вътре в себе си, е считан за най-съвършен. И така, на практика във всяка глава се стига до извода, че човек трябва да стане привързан към личностната форма на Кршна, защото това е най- висшата духовна реализация.
Въпреки това има хора, които не са привлечени от личностната форма на Кршна. Те са така отчуждени от Него, че дори при подготвяне на коментарите към Бхагавад-гйта искат да отвлекат вниманието на хората от Кршна и да насочат цялата преданост към безличностното брахмаджйоти. Те предпочитат да медитират върху без-личностната форма на Абсолютната Истина, която е отвъд обсега на сетивата и е непроявена.
И така, има две категории трансценденталисти. Арджуна се опитва да разбере кой метод е по-лесен и коя категория трансценденталисти е по-съвършена. С други думи, той изяснява собствената си позиция, защото е привлечен от личностната форма на Кршна, а не от безличностния Брахман. Арджуна иска да знае дали позицията му е надеждна. Медитацията върху безличностното проявление е трудна както в материалния, така и в духовния свят. В действителност никой не може напълно да постигне безличностния аспект на Абсолютната Истина. Затова Арджуна иска да каже, че от такова губене на време няма полза. В единадесета глава Арджуна се убеждава от опит, че най-добре е човек да бъде привързан към личностната форма на Кршна, защото в същото време може да разбере и всички останали форми, без това да повлияе на любовта му към Кршна. Този важен въпрос, който Арджуна задава на Кршна, ще изясни разликата между безличностното и личностното схващане за Абсолютната Истина.
            



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: budha2
Категория: Други
Прочетен: 8735581
Постинги: 4190
Коментари: 1130
Гласове: 1577
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930