Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Постинг
15.09.2018 10:55 - КРЪСТОВДЕН
Автор: malchaniaotnadejda7 Категория: Поезия   
Прочетен: 8107 Коментари: 8 Гласове:
28

Последна промяна: 15.09.2018 23:50

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
 К Р Ъ С Т О В Д Е Н


ОТ ЕДНА НОВА ЛУНА ДО ДРУГА

СЕ ИЗНИЗВАТ ЗВЕЗДИТЕ...

ОБЯСНЯВАМ СЕ В ЛЮБОВ НА ЗЕМЯТА,

А ВСЪЩНОСТ ОБИЧАМ НЕБЕТО.

ПИТАМ СЕ, КАКВО ЩЕ СЕ СЛУЧИ,

АКО ТРЪГНА КЪМ НЕГО И ГО ПРЕГЪРНА?

ТОГАВА ЩЕ СВЪРШИ СВЕТЪТ

И НОВ СВЯТ ЩЕ ЗАПОЧНЕ.

ЩЕ ТРЯБВА ДА ГО ПОДРЕЖДАМ

ОТ ПОЛЯРНИЯ КРЪСТ НАТАТЪК,

КЪДЕ СЕ Е ЧУЛО И ВИДЯЛО

ЧОВЕК ДА ПОДРЕЖДА НЕБЕ?


15. септември, 2018.

image






Гласувай:
28



Следващ постинг
Предишен постинг

1. donchevav - Много подходящо заглавие - в кон...
15.09.2018 18:23
Много подходящо заглавие - в контекста на току-що отминалия празник отпраща мисълта към същността на човека. Кръстно разпънат между копнежите на душата по небе и щенията на грешното тяло, той е по замисъл божи драматично раздвоен. Но смисълът на Кръстовден не е само в Христовите мъки, а и в онова Въздвижение, което църквата почита, знак за преместване и пренареждане на стойностите. И някак разбираме - кратък и лъжовен е пътят ни "от една нова луна до друга", суета сует е подредбата на земното ни битие - по- важно е да подредим небето за себе си. Но е трудно и надчовешко, права си, защото:
Къде се е чуло и видяло
човек да подрежда небе?
Обичам философската ти поезия - осветява познатите неща от живота от малко странен, неочакван ракурс! Много ми хареса!
Поздравления, Наде! Прегръдка!
цитирай
2. malchaniaotnadejda7 - 1. donchevav - Много подходящо заглавие - в кон...
15.09.2018 18:54
donchevav написа:
Много подходящо заглавие - в контекста на току-що отминалия празник отпраща мисълта към същността на човека. Кръстно разпънат между копнежите на душата по небе и щенията на грешното тяло, той е по замисъл божи драматично раздвоен. Но смисълът на Кръстовден не е само в Христовите мъки, а и в онова Въздвижение, което църквата почита, знак за преместване и пренареждане на стойностите. И някак разбираме - кратък и лъжовен е пътят ни "от една нова луна до друга", суета сует е подредбата на земното ни битие - по- важно е да подредим небето за себе си. Но е трудно и надчовешко, права си, защото:
Къде се е чуло и видяло
човек да подрежда небе?
Обичам философската ти поезия - осветява познатите неща от живота от малко странен, неочакван ракурс! Много ми хареса!
Поздравления, Наде! Прегръдка!

Привет, Вени, благодаря ти! <3 Какво да кажа, радвам се на сродната ни споделеност, щастлива съм, че си ми приятелка и да, наистина не е важна подредбата на битието, както ти прекрасно твърдиш, а небесната подредба. Надчовешко е може би това Въздвижение и аз го доказвам по един неоспорим начин - има Южен кръст и има Северна звезда, но... "Полярен кръст"?:) И въпреки това, вярвам, че ние сега и тук, от земята, не виждаме Северния кръст, че той съществува по всички възможни начини и съзвездието му сочи пътя не само на мореплавателите от древността, (които още пътуват все така красиво, вперили поглед нагоре, в небето) а осветлява и нашия, човешки път. Поздрав с този стар богомилски стих, на който случайно попаднах и със залеза тук, разбира се:

"От Полярната звезда, през Южния кръст – към Слънцето!"

Прегръдки и до скоро, мила Вени, благодаря ти!


цитирай
3. alhimik1 - Да, хареса ми, но...
15.09.2018 23:02
защо август, не е ли септември Кръстовден?!
цитирай
4. malchaniaotnadejda7 - 3. alhimik1 - Да, хареса ми, но...
15.09.2018 23:48
alhimik1 написа:
защо август, не е ли септември Кръстовден?!


Написах го тази сутрин, а защо съм писала 15 август?! :) И на ръкописа, пак август. Обичам септември, сега ще го поправя. Но пък грешката ми напомни, че Северният кръст, т.е. Полярната звезда е всъщност троична звездна система като Светата Единосъщна и Неразделна Троица - Отца и Сина и Светаго Духа ... Остава да открият четвъртата звезда! Май моето тълкувание на празника е по-скоро езическо, нали прабаба ми, майката на моята баба Надежда, се е казвала Кръстана. Тя е от стар тракийски род.
цитирай
5. donchevav - Трудно ми е да пиша на този стар те...
16.09.2018 10:18
Трудно ми е да пиша на този стар телефон, далече от лаптопа си, но не мога да се въздържа:))) И в стиховете, и най-вече в отговорите ти към коментарите има нещо, което не може да бъде отминато просто така - троичността като принцип на сътворение във Вселената и четвъртото измерение, за което и един наш съблогър (Begetron) говори - средоточие някакво на енергиите, балансьор и разпределител. Нямам много познания по темата, извини ме за дилетанските размишления, но тетраичност явно има: златните сечения, египетските пирамиди и пр. Мисля, че такава е философията и на богомилския стих, който си цитирала - прекрасен е!
Сещам се и за друг пример. В любимата и на двете ни Хисаря има едно много интересно място - Пирамидата. Намира се на юг от Военния санаториум, в един уникален парк от над 600 дка с хиляди невероятни, рядко срещани в България растителни видове, оцелели въпреки десетилетията безстопанственост. Паркът е създаден за невъзможния дори за онова време срок от шест месеца по указания на Людмила Живкова, а мястото, казват, й било посочено от баба Ванга. В средата на парка, на едно естествено възвишение, е построена пресечена каменна пирамида. Невероятен енергиен център е! Но го споменавам във връзка с друго: на 10-на км. североизточно и северозападно, на други две възвишения в кварталите Веригово и Момина баня, се виждат два големи кръста, поставени там всеки по свой повод. На юг- мисля, че селото се казваше Черничево, може да се види и трети подобен кръст - и той уж няма връзка с Пирамидата. И ето ти твоята тетраична система! Чудеса мога да разказвам за това място - все с мене лично - а не съм чак толкова вярваща:)) Мястото не е много известно дори за местните, доскоро до него се достигаше след два портала с жива охрана, сега е само един:) И все пак винаги заварвам хора да седят на пейките вътре и да се въртят по часовниковата стрелка. И други, с уреди - или с лист и молив в ръка - да мерят и изчисляват.
Извини ме за многословието,. вълнувам се:) Хубав ден, Наде!
цитирай
6. malchaniaotnadejda7 - Трудно ми е да пиша на този стар те...
16.09.2018 12:04
donchevav написа:
Трудно ми е да пиша на този стар телефон, далече от лаптопа си, но не мога да се въздържа:))) И в стиховете, и най-вече в отговорите ти към коментарите има нещо, което не може да бъде отминато просто така - троичността като принцип на сътворение във Вселената и четвъртото измерение, за което и един наш съблогър (Begetron) говори - средоточие някакво на енергиите, балансьор и разпределител. Нямам много познания по темата, извини ме за дилетанските размишления, но тетраичност явно има: златните сечения, египетските пирамиди и пр. Мисля, че такава е философията и на богомилския стих, който си цитирала - прекрасен е!
Сещам се и за друг пример. В любимата и на двете ни Хисаря има едно много интересно място - Пирамидата. Намира се на юг от Военния санаториум, в един уникален парк от над 600 дка с хиляди невероятни, рядко срещани в България растителни видове, оцелели въпреки десетилетията безстопанственост. Паркът е създаден за невъзможния дори за онова време срок от шест месеца по указания на Людмила Живкова, а мястото, казват, й било посочено от баба Ванга. В средата на парка, на едно естествено възвишение, е построена пресечена каменна пирамида. Невероятен енергиен център е! Но го споменавам във връзка с друго: на 10-на км. североизточно и северозападно, на други две възвишения в кварталите Веригово и Момина баня, се виждат два големи кръста, поставени там всеки по свой повод. На юг- мисля, че селото се казваше Черничево, може да се види и трети подобен кръст - и той уж няма връзка с Пирамидата. И ето ти твоята тетраична система! Чудеса мога да разказвам за това място - все с мене лично - а не съм чак толкова вярваща:)) Мястото не е много известно дори за местните, доскоро до него се достигаше след два портала с жива охрана, сега е само един:) И все пак винаги заварвам хора да седят на пейките вътре и да се въртят по часовниковата стрелка. И други, с уреди - или с лист и молив в ръка - да мерят и изчисляват.
Извини ме за многословието,. вълнувам се:) Хубав ден, Наде!


Здравей, мила Вени, благодаря ти, истината е, че по-скоро осезавам, отколкото да знам със сигурност, да съм прочела и осмислила, думите идват, „оживяват“ сами и понякога се случва да ме изненадат с това, което носят. Докато ти имаш тези знания, имаш и дълбоката интуиция за тях, яснотата, (най-трудно постижимата), което може би има обяснение, а може би, няма. Сега аз трябва да ти се извиня, че говоря несвързано, но как само звучат имената, които редиш! Веригово… В Хисаря съм била като дете, почти нищо не помня, освен мекота, нежност, топлота на всичко наоколо, което те обгръща с особена ефирност, остана чувството, копнежът, че искам да бъда там отново. Дано пък съдбата ни срещне пак, но повече от Хисаря искам да видя теб, сега разбирам, че Хисаря без теб не би ми проговорила насаме. Благодаря ти, че спомена баба Ванга, светла й памет! Никога не съм я виждала, но съм я чувала в тежък миг от живота ми. Не е тук мястото и времето да говоря за това. Беше истина, случи се, тя ме предупреди, но аз не повярвах, разбира се, докато не се случи. Освен тракийка, преди всичко съм копривщенка, а ние сме „твърди глави“, по-земни хора, но пък ставаме добри моряци, защото винаги копнеем за море :) „Моята тетраична система“, за която говориш е… поетична, но вярвам в средоточието на енергиите. Не се съмнявам в общата кохерентност, в синхронността на средоточие на енергиите, независимо от природата им – светлинна, времева, пространствена…, природата на техните трептения би трябвало да има общ източник. Да, и аз мисля, че това е едно от посланията на богомилския стих. Седемте основни единици на метричната система Si пак „поетично“, защото това са метафори, ми звучат като архетипните символи от „седемте планетни кръга“. Поларис, Северната звезда е неизменна на нощното небе, със строга светимост, затова може би древните я наричат „Звездата звезда“. Тя сочи север, отрежда посоките на старите морски и небесни пътища, пo нея се определя юга, тя има силата и блясъка на стотици земни слънца. И аз й вярвам! :) Прегръдки и хубава, радостна неделя, Вени, благодаря ти!
цитирай
7. tota - Поздрави, Наденце!
17.09.2018 08:52
Честит имен ден! Желая ти добро здраве, творчески успехи и щастливо дълголетие! С обич!
цитирай
8. malchaniaotnadejda7 - 7. tota - Поздрави, Наденце!
17.09.2018 15:12
tota написа:
Честит имен ден! Желая ти добро здраве, творчески успехи и щастливо дълголетие! С обич!

Благодаря, мила Ати, благодаря ти! :) И на теб от все сърце, здраве, закрила, любов! Прегръщам те! <3
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: malchaniaotnadejda7
Категория: Поезия
Прочетен: 3264628
Постинги: 434
Коментари: 8064
Гласове: 43555