Прочетен: 10798 Коментари: 22 Гласове:
Последна промяна: 24.01.2012 10:25
Като реплика и своеобразно продължение на постинга "Защо българинът е обречен" на Ангелина Пискова
Не остаряваме, а се топим
Със социолога МИХАИЛ МИРЧЕВ разговаря КРАСИНА КРЪСТЕВА
- Неотдавна излезе изследване, според което70% от новородените в три области - Монтана, Ловеч и Сливен, са извънбрачни. Как си обяснявате това, г-н Мирчев?
- Според официалната статистика в последните години извънбрачните са около 50%. Преди всичко те идват от братята цигани, при които стана мода и социална норма дори когато живеят заедно и на практика има съпруг и съпруга, да не се сключва брак.
- Защо?
- Първо, поради културна традиция, но има и пряк използвачески и манипулативен мотив, за да може жената да има статут на самотна майка и да получава помощи.
- Каква част от социалните фондове изтича по този начин?
- Не мога да ви кажа точна статистика, но циганките с деца получават по няколко линии социални помощи. Първо - за всяко дете, като всяка майка, второ - за социално слаба, трето - за самотна майка, четвърто - за домакинство без отопление през зимата. И сумата се натрупва. И за една етническа група, огромната част от която живее бедно или крайно бедно, това са големи пари. С тях се издържа не само семейството, остава и за мъжете, остава и за местния тартор, който вероятно в значителна част от случаите събира част от тези помощи. Затова ги има циганските барони, това е една от линиите, по която те концентрират богатство.
- За колко лева става дума например при самотна майка с три деца?
- Вероятно стигат до 500 лв. И затова имате 200 000 - 250 000 души от тази етническа група, които не желаят да започнат работа, дори когато социалните служби им намерят. Те или отказват, или работят една-две седмици и се отказват, защото статутът на социално слаби им е по-удобен.
- Има и друго изследване - че България е на първо място в Европейския съюз по брой на младежи, които нито учат, нито работят. Свързани ли са двете явления?
- Да. В този контингент, за който говорим, поне 30 на сто от децата нито работят, нито учат. Голяма част от тях изобщо не започват да учат, други започват, но скоро прекъсват, трета част продължава само до пети-шести клас.
- Вие отдавна биете камбана, че демографските диспропорции в България застрашават нейната сигурност в дългосрочен план. Неотдавна и властта прогледна за тази опасност и увеличи възрастта за пенсиониране. Тази мярка ще даде ли резултат?
- Двете неща са свързани, но връзката не е толкова директна. Възрастта за пенсиониране няма как да не се качва в България, защото средната продължителност на живота в Европа се покачва. Има и икономическа причина. Все по-малко са хората, които работят “на светло”. Те са около 3 милиона. Въз основа на техния официално деклариран труд се плащат пенсионни вноски. От друга страна, седи огромно количество, при това увеличаващо се, пенсионери. Ние вече сме след ръба на катастрофата - хората, които пълнят пенсионния фонд, недостигат с много, а тези, които очакват от него, се увеличават.
От трета страна, е въпросът с националната сигурност. Когато имате много неграмотни, има и много престъпност, когато имате много мизерстващо население, живеещо в гето, неграмотно и криминално, имате политически манипулации. Зачестяват наглите пладнешки убийства и кражби. В медиите започна да се говори за т.нар. цигански тероризъм. Обществото много плътно си затваряше очите десетина години, защото ние тази камбана я бихме през 2004 г., а колеги и преди това. Но особено след Катуница истината не може да се прикрива.
- След Катуница властта просто претопли стари мерки.
- Властта е безпомощна, защото не иска да признае съществуването на проблема, не иска да признае риска за цялата държава и за цялата икономика.
Идете в националната статистика, поискайте който и да е разрез по етническа група - за българските турци, българите християни, евреите, арменците, и няма да ви дадат такава информация. Например разрез по образование, по трудов статус, по социални помощи - кой ги получава. Така че държавата, първо, е безпомощна, а второ, крие проблема.
- Защо? Защото, ако го признае, ще трябва да го реши, или защото част от политическата класа използва неграмотните, за да се възпроизвежда начело на властта?
- Има политически партии, които разчитат на това, за да се задържат на власт. Ако загубят този манипулиран вот, шансът им да стигнат до управлението рязко ще намалее.
- Кои са тези партии?
- Първо бяха сините - през 1999 г., сега са ГЕРБ. При ГЕРБ това стана валидно на местните избори. Но на следващите парламентарни избори през 2013 г. циганите ще бъдат животоспасяващият етнос, който ще гласува за тях. Втората причина са европейските и американските правозащитни организации, които, когато се постави истински проблемът за етносите, за малцинствата, за това, че хората в България днес трябва да имат не само права, но и обществени отговорности, веднага започват да надигат глас за дискриминиране, за расизъм на българската нация. Третото е, че проблемите не са прости, те не могат да се решат за един управленски мандат. Трябва надпартиен консенсус - леви, десни, ГЕРБ-аджии, националисти по този пункт трябва да стигнат до една оценка, до една политика, да се изгради механизъм и който и да се качва на власт, той да работи и тази политика да се спазва.
- Не сте прав, обвинения за купуване на гласове имаше и към БСП и към ДПС.
- Всички партии, без изключение, са се упражнявали в това. Но партиите, които цитирах, превърнаха бедствието в общонационално.
- Колко години трябва да се запази консенсусът за обща демографска политика, за който говорите?
- Демографските проблеми се създават дълго. Сегашната ситуация е от 20 години. Обратният процес - на излизане от кризата, стабилизиране и демографско възстановяване, ще отнеме минимум 20 години.
- В края на 2010 г. от центъра на демография предупредиха, че ако се запази сегашната картина, през 2050 г. ромите ще бъдат 3,5 милиона, турците - 1,2 милиона, а българите - само 800 хиляди. Медиите цитираха тези данни. Съгласен ли сте с тази прогноза?
- Тя ми се струва пресилена. Имаше прогнози за 2050 - 2060 г. Ако се запазят тенденциите и няма мощни миграционни процеси, тогава населението по принцип ще стане около 5 милиона. От тях половината ще са българи, българските турци ще са от порядъка на 600 000 - 700 000 и останалите ще бъдат роми. Това прави около милион и половина.
- Какво трябва да се направи, за да се избегнат черните сценарии? Имам предвид прогнози като тази, че когато сегашните тридесетгодишни се пенсионират, няма да има кой да плаща техните пенсии. Защото сегашните тийнейджъри, на които се пада тази отговорност, са два пъти по-малко.
- Не, няма да стане точно така. Проблемът с пенсионирането на сегашните млади е, че голяма част от тях работят в сивата икономика - без официален договор, не им се води трудов стаж, не получават пенсионно осигуряване. Те самите трябва да се борят със сивата икономика. Има и друг аспект. Братята цигани са много, но техният живот е къс. Ако статистиката ми даде данни, очаквам да видя около 50 - 55 години прогнозна продължителност на живота при тях. Те стават голяма част от населението, но те по принцип, с много малки изключения - на социализираните цигани, няма въобще да доживеят до пенсионна възраст.
- Не отговорихте как могат да се решат демографските проблеми. С внос на население ли - да определим емигрантски квоти, да даваме зелени карти?
- Зависи какво население ще дойде. Дали ще дойде население, което ще иска да учи български език, или ще дойде население, което ще си направи своите етнически анклави и в даден момент ще иска да ги отцепи от суверенната територия на българската държава. Ако дойде цивилизовано население, нищо лошо. Ако дойде примитивно население на средновековно равнище, по-добре да сме си малко и бедни, отколкото подобни нови малцинства да ни залеят. Тогава България ще загине окончателно като цивилизована европейска държава. Въпросът е много сложен и тези, които сега му търсят елементарно решение, от типа на дайте да си внесем един милион гастарбайтери и по този начин да си решим и демографския проблем, това са налудничави идеи. Демографският проблем може да бъде решаван с няколко прости за казване и много трудни за осъществяване неща. Първо, трябва да се спре емиграцията на цивилизовани българи, които бягат от България, защото сега тя им се струва нецивилизована държава.
Второ, да се спре с изкуственото надуване на ненормалната циганска раждаемост. Имам предвид раждането на прекалено много деца, знаейки, че ги обричаш на неграмотност и средновековна мизерия. В момента нашата държава и политиците в частност стимулират тази ненормална раждаемост.
- Раждаемостта и сред циганите е спаднала през последните две години.
- С колко? Българите имат коефициент на възпроизводство около 1 (това означава, че се топим), българските турци - около 2 (това е просто възпроизводство), а циганите - около 3,5! Единствено турците в момента имат европейската норма за просто възпроизводство.
- По времето на социализма демографските проблеми се решаваха със субсидирана заетост, стимулиране на раждаемостта и привилегии за многодетните семейства. И въпреки това не дадоха чакания резултат.
- Как да не са дали?
- Застаряването на населението започна още от времето на социализма, не е започнало в края на 1989 г.?
- Застаряване има във всички европейски държави, това е елемент на цивилизацията. Когато имате набъбващо население и преминете в процес на просто възпроизводство, тогава има застаряване. Само че общоевропейският стандарт е до минус 3 промила. Между 5 и 6 промила е официалната депопулация у нас, това, което отчита статистиката. А реалната е над минус десет. Едно е минус три, европейска демографска криза, застаряване, а друго е минус 10 - 12, както е в България. Нямате просто застаряване, а рязко остаряване на населението.
ВИЗИТКА
Роден в София през 1954 г.
Завършва философия и социология в СУ “Св. Климент Охридски”.
Доктор на социологическите науки (2009), професор по социология (2010).
Член е на Международната социологическа асоциация (ISA).
Ръководи агенция АССА-М.
Автор на множество социологически изследвания и анализи.
Баща на две деца.
платени, или просто...прости
Германия - големият печеливш от дълговат...
24.01.2012 10:24
Приятен ден:)
Приятен ден:)
Заслугата за този постинг (правя го в стил "копи-пейст", но тук си заслужава, защото говори специалист) е изцяло твоя. Мисля, че с постинга си ти бутна една снежна топка (и с размислите, но и с ударното заглавие!), която си заслужава да се превърне в лавина. Според мен размислите във вчерашните коментари се отклониха леко погрешно в икономическо-финансова плоскост, която също е много важна, разбира се; но нали е ясно, че ако няма хора, не ще има нито икономика, нито финанси? Затова и демографията е в основата на човешкото общество. Ето защо смятам, че голямата причина за българската обреченост е не в беднотията и мизерията - а в буквалното, физическо измиране. Не като бедна духовност, морален упадък и духовно невежество, а като концентрирания резултат от тях, който е простичък и страшен: физическа гибел на нацията.
24.01.2012 11:25
Първата крачка към решаването на който и да било проблем е да бъде изобщо поставен за решаване. Тоест, след като бъде дефиниран, определен като проблем, в един момент да бъде поставен на първо място в дневния ред. Това правило важи навсякъде: от констатацията на домакинята, че непраните дрехи са проблем, през определянето му като приоритетен за момента - и започва решаването на проблема с поставянето им в пералнята, та до констатацията на САЩ, че възможното закриване на Ормуздкия проток е проблем, решението им да го запазят свободен за корабоплаване и навлизането там на самолетоносача "Авраам Линкълн".
Същото е и с българската демографска катастрофа: да се определи тя като проблем, да се определи като приоритетен такъв и да се започне решаването му. Как ли? Примерно, както на циганите им се помага да се "интегрират" (каквото и да означава това) и за целта се отпускат колосални суми, така и на българите дза им се помогне да не измрат като етнос, като се отпуснат също адекватни суми. Ако това не се направи, ще се получи, че е налице привилегия на един етнос (циганите), на който държавата помага да реши проблема си (недостатъчната интеграция) в ущърб на друг етнос (българите), на който държавата не помага да реши своя проблем (ниската раждаемост, превръщаща се в демографска гибел).
Как да стане това?
Първо: проблемът с раждаемостта на етническите българи в България да се дефинира, изнесе, определи, покаже в публичното (медийното) пространство не просто като "приоритетен", а като неотложен и спешен проблем, който не търпи никакво отлагане - защото много специалисти са на мнение, че всъщност чертата на неотвратимостта вече е прекосена.
Второ: да се създаде необходимата обществена организираност (движение, сдружение, система от сдружения и т. н.).
Трето: създадената обществена организираност да принуди управляващите, независимо кои са те, да предприемат необходимите управленски актове.
Благодаря. Разбира се, съзнавам, че написаното в коментара ми по-горе звучи сухо и малко абстрактно,, но засега този проблем присъства твърде недостатъчно в медийната среда - при това срещу присъствието му в тази среда целенасочено се борят твърде могъщи във финансово отношение структури, замаскирани като "неправителствени организации". Тоест, първо е необходимо да се постигне определено насищане на медийната среда (също и на интернет-средата) с тази тематика и сетне да се премине към решаващата крачка, без която всичко ще си остане само преливане от пусто в празно: реални, активни действия, тоест преминаване от "виртуала" в реала. Очевидно е, че за целта е необходима организация: или новосъздадена, или използване на потенциала на вече съществуващи.
Но, така или иначе, първият етап безусловно е създаване и поддържане на медийно напрежение по темата. Без такова напрежение управляващите все така ще продължат да си правят оглушки. Тук сериозният "подпроблем" е, че повечето медии са под тотален не просто финансов, но комбиниран финансово-идеологически контрол и именно идеологическата компонента в този контрол издига бариерата пред медийното разнищване на проблема за демографската катастрофа на българската нация.
24.01.2012 20:12
Истината е, че такъв проблем има не заради самите цигани, а защото устройва политическите схеми. Защото в Швейцария също има цигани, но разликата е съществена.
Доста образно това е описано в статията на Костадин Костадинов "Третата национална катастрофа" и в едноименната му книга. Статията му я имам в блога си, ако ти е интересно, можеш да я видиш. Радвам се, че не отсега обръщаш внимание на този проблем, но явно сред твоята гилдия си в малцинство. А проблемът наистина трябва да не слиза от първите страници на медиите - и да прелее в политиката. Респективно - по площадите. Иначе - това ще й е краят на България.
24.01.2012 22:13
Аз съм "за" тези хора да имат правата си и да чувстват, че ги имат в България. Същото обаче важи и за задълженията им - няма как да разделиш едното от другото. Както и ясно да се знае - ти си български гражданин, задълженията ти са да да работиш и внасяш осигуровките. В качеството си на такъв гражданин, ти имаш правата си на твоята култура, която аз уважавам.
Освен тов пак започваме да изместваме темата. Високата раждаемост на циганите е малкият проблем. Той може дори да се превърне в предимство за обществото, ако то успее да ги интегрира. Не, че ще успее...
Големият проблем е не високата раждаемост на циганите. Големият проблем е ниската раждаемост на българите. Дали след нас в тази държава ще дойдат цигани, турци или африканци - много важно, нали българи така или иначе няма да има?
Решението е някъде другаде.
Освен това, предположението, че ако се увеличат социалните помощи за раждаемост на етническите българи с цел тяхното запазване като етнос, раждаемостта няма да се увеличи, е само предположение. Може би и очевидно ще са необходими редица съпътстващи мерки - но материалното стимулиране на раждаемостта дава ефект; както виждаме, при циганите дава ефект и това личи от текста на интервюто в постинга. А основанието за насочването на помощ на етнически принцип е в това, че вече този принцип се пуска в действие в полза на циганите - за тяхната интеграция. Защо да не се пусне в действие и в полза на българите - за тяхното оцеляване?
25.01.2012 09:19
Премълчаването на проблема и липсата на желание за прилагане на съществуващите закони и ново законодателство ще затрие държавата - неизбежно е.
Тук е отговорността на днешното поколение - в принуждаването на властта да реши проблема с дългосрочна програма. Трябва ли да се почва постоянно и непрекъснато с ексцесии от рода на Катуница? Да - не само, че трябва, но и е необходимо.
Без огъна на пожара - който трябва да поопърли властниците за поука на следващите - нищо няма да се промени. Малко е крайно, естремистко и ляво, но ефикасно и неизбежно.
Колкото по-рано - толкова по-добре и с по-малко щети.
25.01.2012 11:41
Впрочем, сетих се нещо, което исках да ти напиша вчера, но ми излезе от ума. Животът на социални помощи не е практика само в България. Наш имигрант в Брюксел ми е разказвал за белгийци, които, като им свърши срокът за социалните помощи, отиват да поработят една седмица в ресторант, съзнателно чупят чинии и чаши, за да ги уволнят и отново да минат на такива помощи.
Всички знаем откъде се вмирисва рибата и кой е основният източник на проблемите ни, Любомире.
И след като кажем, каквото "знаем", и ако, дай Боже, синхронизираме "знанията" и мненията си - трябва да ги приложим на практика. Посоката е само една - от виртуала към реала.
Иначе ще се получи, че и ние просто си бъбрим и си греем ръцете на огъня, в който гори България. И не само гори, ами и май вече е на доизгаряне...
И отново изниква този въпрос: кои "управляващи" имат интерес хората да са разделени? Само нашенските? Или и по-нагоре? Кои? Колко по-нагоре? Който знае - да го каже. Има моменти, в които мълчанието е вече съучастие. Всъщност, май всички моменти са такива...
25.01.2012 14:32
Волтер е казал в "Кандид", че всеки трябва да се грижи за градинката си. Ние май не сме свикнали да го правим.
- да бъде максимално универсална, тоест да обедини максимум хора;
- да бъде усетена като крайно наложителна от тези хора;
- да бъде схваната като реална за постигане.
Каузата за спасяване на българите от изчезване като етнос, мисля, че е достатъчно универсална и може да обедини максимум българи (естествено, етнически българи) без разлика на техните политически, идейни и социални пристрастия.
Да бъде усетена като крайно наложителна - въпрос на поднасяне в публичното пространство.
Да бъде схваната като реална - въпрос на организация.
За да няма недоразумения: кауза НЕ СРЕЩУ някого, а ЗА запазване на българите като етнос, нация, народ - кой както иска да го нарече.
Иначе просто си отиваме. Изчезваме. Завинаги. Някои казват, че това е 8-та или 9-та държава, която българите са създали въобще в историята. Не зная дали е така, но със сигурност е ясно едно: последната е.
27.01.2012 22:39
Виж как се ядем едни други....
Виж как се ядем едни други....
Мисля, че обединението на българите (не просто на българските граждани, а на онези които се чувстват именно българи; или казано по-грубо, но и по-ясно: на етническите българи в България) вече не е просто въпрос на желание, а на жизнена необходимост. Казано пак по-грубо и пак по-ясно: на живот и смърт. И не от любов към високопарните думи, а защото такива са неумолимите цифри на демографската статистика: за да имаме просто възпроизводство на един народ (нация, население, популация), коефициентът на раждаемост трябва да е 2,1 деца на двойка във фертилна (детеродна) възраст. За да е налице нарастване - поне 2,2. В момента коефициентът на раждаемост на българите е 1.1. Тук няма място нито за емоции, нито за политика, нито за разделение, защото ще измрем всички: демократи и комунисти, либерали и консерватори, набожни и атеисти, русофили и русофоби, активни граждани и апатични, чалгаджии и почитатели на Моцарт.
Ако ТАЗИ кауза не е способна да ни обедини, тоест каузата за собственото ни оцеляване, за живота на децата и внуците ни - е, тогава наистина заслужаваме да изчезнем от лицето на земята.
Но мисля, че ТАЗИ кауза е способна да ни обедини. Видяхме как убийството на един човек обедини толкова българи в Катуница, а и не само там - интернет тогава просто закипя. Да, мисля, че е способна да ни обедини. Просто трябва да ни обедини - иначе загиваме. Даже и в музеите няма да останем, защото дълбоко се съмнявам, че следващите господари на тези земи ще оставят нещо от нас в музеите. Колкото сега оставят следи от сърбите в Косово...
Но обединението на голяма маса хора е вторият етап. Първият етап от работата е обединението на малка група хора - на ядрото, което ще задвижи останалите. Ако се вгледаме в събитията от Северна Африка и Русия в последно време, можем да констатираме, че интернет в различните му форми - сайтове...
Това означава нещо много просто: една неголяма, но (важно условие!) дисциплинирана група блогери може да изиграе ролята на "взривател", който да причини голямата обществена експлозия, която да отприщи пътя на съответния политико-социален процес - първата част от който голям процес ще е именно обединяването на вече по-голяма маса хора под съответна форма - дали като нова организация или като присъединяване към вече съществуваща (може би нова е по-подходящо).
С други думи - определено много неща зависят сега от нашето действие или бездействие; от действието или бездействието на нас, хората, които умеем под една или друга форма да влияем чрез написаното от нас върху повече или по-малко хора. Когато такава група блогери се обедини и започне да действа в синхрон - тогава ефектът е гарантиран.
между другото, най-странното изказване по въпроса за нашата демографска катастрофа прочетох някъде в някакви коментари: "Това са процеси, които текат в цяла Европа". Като че ли обстоятелството, че ще изчезнем заедно с други, трябва да ни послужи за утешение. Според това е стимул за още по-голяма енергия за съпротива, защото означава, че загиваме не само ние, а цяла една цивилизация и ние сме въвлечени в този смъртоносен процес.
от "специалистите" на Дърт Шорош
Вижте колко вида детски получават циганките :
http://lambo.blog.bg/politika/2011/03/08/iz-djunglata-na-detskite-pomoshti-v-mangalistan.701960
2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. mt46
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. iw69