Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.02.2015 18:52 - Нервна дейност, ориентация и сигнализация при пчелите/Танц на пчелите
Автор: budha2 Категория: Технологии   
Прочетен: 2457 Коментари: 0 Гласове:
2

Последна промяна: 11.02.2015 19:03


image                                                                           Нервна дейност. Цялата сложна и разнообразна дейност на пчелата се осъществява по нервнорефлекторен път. В основата на нервната дейност стоят рефлексите — безусловни и условни. Безусловните рефлекси представляват трайна връзка на даден външен агент с определена дейност на организма. Тези рефлекси са еднакви при всички организми от даден вид, т. е. представляват неговата видова особеност.

Безусловните рефлекси са вродени, трайни, несъзнателни, автоматични и постоянни действия. Жиленето, смученето на мед, реагирането на дим и др. са безусловни рефлекси. Към безусловните рефлекси спадат и инстинктите. Те представляват верига от последователно свързани рефлекторни актове, при която верига резултатът от предшествуващия рефлекс е фактор за появата на нов рефлекс. Инстинктивни действия са например събирането на прашец и нектар, приготвянето и съхраняването на меда, строенето на пити, роенето, произвеждането на „спасителна“ майка, изгонването на търтеите през есента, отглеждането на пилото, отбраната на семейството при нападение и др. Инстинктите са по-сложна нервна дейност. Те са също вродени и механични дейности.

През късия индивидуален живот пчелата си изработва временни нетрайни връзки с различни дразнители от околната среда. Това са условните рефлекси. Тези рефлекси се образуват въз основа на безусловните, когато някой случаен, безразличен дразнител съвпадне по време с действието на един безусловен дразнител. Например ароматът, формата и цветът на цветята са условният дразнител, а отделяният от тях сладък нектар — безусловният. За разлика от безусловните рефлекси условните са по-малко устойчиви и лесно изчезват, ако по-нататък не се подкрепят от безусловния дразнител. Учението за условните рефлекси намира голямо приложение в пчеларството, като например направляване летежа на пчелите към слабо посещавани от тях растения. Това се постига чрез подхранване на пчелите със захарен сироп, ароматизиран с цветове от същите растения.

Ориентация. Благодарение на добре развитата си нервна система и сетивни органи пчелите-работнички през време на своя живот си изработват вярно чувство за ориентиране в района, където се намира тяхното семейство. Радиусът на действие на летящите пчели е различен в зависимост от характера на местността и от мястото и количеството на цъфтящата растителност—медоносната база. В равнинни места и при липса на близка паша пчелите се отдалечават на повече от 5 кт от кошера. Въпреки голямото разстояние те удивително точно се насочват към мястото на своето семейство. Ако се измести кошерът дори на един метър встрани, пчелите долитат до старото му място и доста време се лутат, докато свикнат с преместването.

Те запомнят цвета, формата и местоположението на своето жилище и неговата прелка, а също така и определени характерни ориентири в местността, по които белези се ориентират лесно през време на полетите и работата в дадения район. Освен това експериментално е доказано, че пчелите през своя живот си изработват усет за ориентиране и по слънцето. Например, повечето хора нищо не знаят за т. нар. поларизована слънчева светлина, защото те не я виждат и тя не им служи за нищо в живота, В природата обаче тази светлина не е рядкост. Небесносиньото небе е богато с поларизована светлина. За очите на пчелите тя представлява нещо определено и видимо. Те дори могат да разпознаят интензивността и посоката на нейното колебание и да я използуват за ориентиране в пространството. Ако слънцето е скрито зад хоризонта, зад планина или друго някое препятствие, за пчелите е достатъчно едно неголямо видимо късче от небето, за да могат те уверено да летят в нужната посока. Това помощно „навигационно средство“ може да се използува само тогава, когато небето не е облачно, защото преминалата през облаците светлина не е поларизована. Въпреки това пчелите пак виждат добре слънцето посредством преминаващите ултравиолетови лъчи.

Известно е, че за ориентирането на пчелите им помага освен зрението и тяхното добро обоняние. Миризмата, която излъчва насоновата жлеза на пчелите, създава през деня сигурна ориентировъчна диря за дезориентираните пчели. Освен това напоследък специалисти от Грузия са установили, че пчелите притежават и магнитно поле, което играе роля на своеобразен биологичен компас. Пчелите реагират на силовите линии на земното магнитно поле и по тях те се ориентират и се насочват при по-далечните полети.

Както се вижда, пчелите разполагат с цял комплекс от средства и начини за ориентиране в пространството и местността около своето жилище, като в зависимост от времето, разстоянието и обстановката използуват един или едновременно няколко от тях.                                                                                             Сигнализация. В работата на пчелите съществува явно съгласуване на дейността и общуване на пчелите помежду им. Пчелите се разбират благодарение на съществуващите начини на сигнализация. Сигнализацията между пчелите е наблюдавана през различи моменти от живота на пчелното семейство, но най-добре тя е изучена при откриване от пчелите на богата паша.                                                                                                      При своя полет до постоянния източник, който посещават, пчелите се ориентират не само чрез зрението си, но главно чрез съвършената сигнализация – чрез т.нар. мобилизиращи (вербовъчни) танци на пчелите разузнавачки, които първи са открили този източник. Като напълни медовата си гушка с нектар или кошничките на задните си крака с прашец, пчелата разузнавачка облита цъфтящите растения, за да запомни тяхното местонахождение, след което се завръща в кошера, като се ориентира по запомнените предмети по пътя и по разположението на слънцето. Прилетяла в кошера, тя още на входа или по питите бива посрещана от 5 – 6 летящи пчели, на които предава нектара и във възбудено състояние започва да извършва вербовъчен танц. Танците са своеобразен “език” за пчелите. Те са два вида кръгов и осморков.                               image      Когато източникът на (пашата), от който е прелетяла, е на близко разстояние (до 200 м), пчелата извършва кръгов танц. Тя бързо пробягва в малък кръг около една килийка и веднага се обръща на 180 градуса, като повтаря същия кръг, но в обратна посока. Така тя продължава да „танцува” на едно място около 15 – 30 секунди, при което обкръжаващите я пчели следват нейните движения с насочени към нея антени възприемат аромата, който тя е принесла от растенията. От там отива на още два – три участъка на питите, където повтаря същите движения. След това пчелата също напуска кошера и отново натоварена се завръща, като повтаря „танците”. Мобилизираните и възбудени пчели едновременно излизат и по аромата, който са възприели, намират източника на нектар или прашец. Те се привличат и от аромата на Насоновата жлеза, оставен в цветовете на пчелите, които са ги посетили преди тях.
Когато пашата е на по – голямо разстояние, „танцът” на пчелите е осморков. С него „танцуващата” пчела дава по – пълна информация на завербуваните пчели – посоката и разстоянието до пашата, както и нейната продуктивност и концентрацията на             нектара.                                                          image       В действителност, това е целият живот,  като перфектния живот, игра свързваща храни, приятелство, геометрия танци ... и безброй учебни обмени с всяка друга пчела!Да не говорим, че докато те са в нея, те опрашват около 90% от храненето на човека в света .                                                                                                                                    При осморковия „танц” пчелата най – напред пробягва в полукръг около няколко килийки, след което пробягва в права линия към изходния пункт като трепти, особено с края на коремчето си, вляво и вдясно. Като дойде на изходния пункт, тя отново пробягва в полукръг, но в противоположна посока, като по този начин описва осморка. След това отново прибягва по същата линия и като дойде до изходния пункт, повтаря същата фигура.     Така тя „танцува” в продължение на 1 – 3 минути на едно място, като обкръжаващите я пчели се въртят заедно с нея.Формата на описаните движения прилича на сплесната осморка, на която чертите в средата между двата кръга са слети в права линия. По тази средна права линия пчелата през време на танца минава винаги в една посока. Ако пчелата минава тази линия отдолу нагоре, това значи, че откритият източник на храна се намира по посока на слънцето, и обратно, ако пчелата минава отгоре надолу, значи, че пашата е в посока, противоположна на слънцето. Ъгълът между описаната средна линия и отвесната средна линия е указание за точната посока (вляво или вдясно). Този ъгъл е равен на ъгъла между посоката на слънцето и посоката към храната. При опашния танц разстоянието до храната се съобщава, от една страна, с броя на описаните осморки за 15 з и, от друга страна, с броя на полюляванията на коремчето за същото време. Колкото пашата е по-близо, толкова броят на описаните осморки е по-голям, а броят на поклащанията на коремчето е по-малък. Ако разстоянието се увеличава, горните движения се изменят, като броят на осморките намалява, а броят на поклащанията на коремчето се увеличава.                                                                                                                                                След това „танцуващата” пчела отива на друго място, където продължава да „танцува” по същия начин сред друга група пчели. Колкото е по – дълъг правият пробег и трептенията на коремчето са по рядко, толкова по – далече е пашата. Мобилизираните (завербованите) пчели възприемат информацията като „разшифроват” отделните елементи на този „танц”.                                                      image   ( A ) A танц се състои от фази поклащам които кодират информация за местоположение (например, източник на храна). На снимката са две поклащам фази, показани като последователности от назъбени линии, свързани с дълга, извита пътека. Ъгълът на поклащам фаза спрямо вертикалата е ъгълът на танц, и съответства на ъгъла на полет до източник на храна в сравнение с азимут на слънцето. Тук, 1 и 2 представляват две последователни ъгли танц. Продължителността на поклащам фаза съответства на разстоянието до източник на храна, и е времето, необходимо за главата танцьорка да прекосяват разстоянието от поклащане (червени точки марки степента на фазата поклащам). SD на танцови ъгли и CV с продължителност от фази поклащане на танца са нашите прецизни мерки за посока и разстояние информация сигнализирани от танцьори. ( B ) A маркирани и обозначени със съня при пчелите. ( C ) Bee спи вътре в клетката. Спални пчелите могат да се идентифицират чрез техните dorsoventral прекъснати движения вентилаторна, представлявани от стрели. Образите на спящи пчелите са били модифицирани, за да маркирате спят частни лица и дисплей метални маркер (оранжев кръг на гръдния кош) и препарати за маркировки (синьо и жълто на корема). - http://www.pnas.org/                                                                                     
Когато „танцуващата” пчела пробягва по права линия нагоре по питата, това означава, че пашата е по посока на слънцето, а ако пробягва надолу, пашата е в посока обратна на слънцето. Ъгълът, под който правата линия на пробега се отклонява вляво или вдясно от отвесната линия на питата, е същият, който се сключва между двете линии, свързващи кошера със слънцето и кошера с пашата. Колкото „танцът” е по – продължителен, и трептенията на коремчето са по – чести, толкова е по – голямо разстоянието до пашата. Колкото „танците” са по – чести, толкова пашата е по – продуктивна (богата), а когато при трептенията на пчелата тя издава по – силен звук, концентрацията на нектара е по – висока, което по – силно мобилизира завербованите пчели да отиват на паша по дадените им „указания”. Когато пашата премине и нектароотделяне няма, пчелите преустановяват „танците”.                                                                                                   http://www.pchelar-probvaisambg.com/            image  Стилизирано изображение на танцуваща Пчела.Bee Goddess, 5000 BC - неолит Испания                                                          image   Пчелата е единственото "насекомо", което комуникира чрез танц, но това до голяма степен забравена черта и е една от причините, поради това Bee изображенията от древността често се губи от по нетренираното око. В авторитетната и често цитирана книга за, богини и богове на Стара Европа, Мария Гимбутас разглежда изображения на артефакти от Стара Европа, около 8000 г. пр.н.е., и заключава, че те обрисуват пчелата като проява на Богинята-майка.                            image   В древния свят, танцуващи пчели са били специални,защото Богинята майка - лидер и владетел на кошера, често е представяна в присъствието на украсени Bee богини и пчелни жрици "Си-Вее(англ.)-ли".       Танцуващата Bee Goddess, от богините и боговете на Стара Европа:Тракия,Ария © Мария Гимбутас.                                            image           Пчелата Кришна Мадхусудана: Аз съм в сърцето на всяко същество. "На всички същества аз съм душа, Гудакеша, в самото им сърце пребивавам аз. Аз съм тяхното начало, аз съм средата и края на всички същества също съм"                                      image          Индийската Bee богинята - Bhramari Деви.Деви получава името си от думата Bramari , което означава "Пчелите" на хинди. Bhramari Деви пребивава вътре в сърдечната чакра и излъчва бръмчене на пчели, наречени "Bhramaran". По същия начин, звукът на Bee бръмчене е пример за подражание в ведически песнопения и бръмченето на пчелите представлява съществен звук на Вселената.                      image      Древен релеф, показващ Corybantian танци                                                                                          image                                                                                 > Богинята на пчелите, наречена Кибела.                                                                                                                               image                                                                         >   Създаването на Боговете в океана на Съзнанието 1ч.              



Гласувай:
2



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: budha2
Категория: Други
Прочетен: 8727422
Постинги: 4190
Коментари: 1130
Гласове: 1577
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930