Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
05.09.2013 17:22 - МАНИПУРА ЧАКРА
Автор: budha2 Категория: Други   
Прочетен: 965 Коментари: 0 Гласове:
0



                                image 
Манипура е третата чакра, разположена над свадхищана в читрини нади. Тя се намира в областта на пъпа, т.е. в онази част от гръбначния стълб, която съответства на областта на пъпа. Във ведическите изложения манипура се нарича още набхи-чакра (от набхи - пъп).
Тя има десет листенца, чийто цвят е подобен на цвета на гъст дъдовен облак. Върху тях се намират буквите дха, дхха, нха, та, тха, да, дха, на, па пха. Буквите са с нада и бинду - т.е. те са матрика-единици1. Върху листенцата са разположени десет специфични качества (вритти): духовно незнание, жажда, завист, подлост, срам, страх, отвращение, заблуда, безразсъдство и печал (Адхиатма Вивека, цитирана от Нараяна в коментара му върху Хангсаупанишад).

Огнената област
В околоплодника на манипура е разположена "огнената" област, която по форма е триъгълна и е с цвета на изгряващото слънце. Вътре в нея се намира биджата на вахни (огнената зародишна мантра). Матрика-единицата рам има червен, подобен на светкавица цвят и там постоянно са петте божества, петте прани и трите форми на енергията. От биджа-аспекта на Рам при дълбока концентрация се явява бог Вахни. Дхияна-формата на Вахни е следната: той е лъщящо-червен, седнал върху овен, четирирък, държи рудракша - броеница и копие, а другите му ръце са в мудри за даряване на блага и прогонване на страха.

Рудра
В скута на вахни-биджата се намира бог Рудра (това означава "в бинду на рам"). Рудра се появява в дълбока концентрация. Неговата тантрична форма е следната:
Рудра е алено червен; изглежда белезникав, защото тялото му е намазано с пепел; той има три очи и е поза за даряване на блага и прогонване на страха.
При сандхя-метода се прави концентрация върху Шамбху (рудра) при издишването (речака). Самаведа-формата на Шамбху е следната: той е бял, двурък, с тризъбец и барабан, окичен с полумесец, триок, седнал върху бивол.
В "Бхуташуддхитантра" се заявява, че Шива-лингата, с цвят на черен облак, е разположена в манипура, в триъгълната огнена област. Тази Шива-линга е Рудра-лингата с шест лица. Тази линга е наречена и сидха.
И така, Рудра има два аспекта: линга-форма и девата-форма. В линга-формата той ма черен цвят, а в девата-формата - червен или бял.

Лакини
В манипура е разположена енергията Лакини. Казва се, че Лакини е пазач, защото концентрацията върху нея улеснява нещата в манипура. Една дхияна-форма на Лакини е следната: тя е четириръка, лъскаво-черна (или тъмно-синя, според Шияма), с жълта одежда, окичена с много украшения.
Според "Каличарана тантра" тя е с три лица, всяко лице е с по три очи, тя има големи зъби и е могъща; в десните си ръце държи ваджра (мълния) и шакти (копие); левите й ръце са в мудри за даряване на благодат и прогонване на страха.
Според "Канкаламалини тантра" Лакини е румено-червена и двуръка; лицето й е красиво като луна, очите й са блестящи и гримирани; тя е в бяла одежда и окичена с различни украшения.

Пояснения
Основната енергия на манипура, означена чрез рам, има десет лъчения, наименовани чрез матрика-буквите дхам, дххам, нхам, там, тхам, дам, дхам, нам, пам, пхам. Буквите изразяват природата на лъченията. Рам, заедно с десетте матрика-букви, е теджас-махабхута2 в действие. Заедно с енергията махабхута действат и праничните сили3.
Цветът на листенцата е черен. Когато са черни, тъмно-зелени или тъмно-сини, те излъчват главно прана. Когато са златисти, излъчват вяна. Когато са червени, излъчват както прана, така и апана.

Форми на концентрация
1. Концентрация върху венчелистчето: при джапа и мисловна концентрация мантрата "дхам-пхам" се приема за единица за концентрация върху манипура; постепенно листенцата се превръщат в черен непрекъснат пръстен.
2. Махабхута-концентрация: при нея съзнанието приема формата на триъгълник с червен цвят, с разположена вътре в него "рам". Първият етап е мисловната концентрация; тя накрая се развива до пълна, когато червеният триъгълник заедно с "рам" стане действително видим.
3. Танматра-концентрация4: сега червеният триъгълник изчезва и остава само "рам" и червеното. Това е рупа-танматра.
4. Вахни-концентрация: дълбоката концентрация върху "рам" води до появата на бог Вахни (Агни), седнал върху овен; той е червен, с броеница и копие в ръце.
Меша (овенът) е основната енергия, която поддържа главната енергия като огнена. Меша има четири мантрени форми - ам, рим, нам и хам. По същество формата на меша зависи от нам, в която лежи слънчевата енергия и божествената енергия на Шива. Творческата енергия (като Брахма-енергия) и свеждането й до съзнание (като Вишну-енергия) се получават главно от ам. Прана-енергията идва главно от хам. Един от аспектите на творческата енергия се проявява като голяма и продължителна сексуална мощ. Но тази мощ също остава под контрол. Меша-методът е процес, при който се постига пълно развитие на половата мощ, основаваща се на изцяло енергизираното тяло, и при който тази мощ посредством контрол за избягване на еякулацията се впряга в преобразуването на желанието в елементи, изграждащи концентрацията. Това е метод за напреднали в контрола върху половите желания, при който развитата до висока степен сексуална мощ се използва за събуждане на цялата енергийна система на организма. Пробудените енергии се излъчват към полето на съзнанието посредством желание в концентрацията, а енергията на желанието става енергия, която поддържа и увеличава концентрацията.
Сега практикуващият става готов за Вахни-концентрацията. Тук всички форми на топлинно-светлинната енергия са концентрирани като прана и са преобразувани в една съзнателна форма, която изгражда Рудра-съзнанието. Това означава, че пранаямата е важен фактор в Рудра-концентрацията. Вахни-концентрацията се развива в Рудра-концентрация. Червеният цвят на Рудра означава, че силата раджас, която е в много концентрирано състояние, и в която както апана, така и прана са важна част, е одухотворена и образува Рудра-съзнанието. Шакти (копието) е способността за съсредоточаване на всички форми на енергията и преобразуването им в енергия на концентрацията. Акшасутра (броеницата-рудракша) е сутрата (нишката) - основната енергия Кундалини, от която възниква силата ам, която изтегля всички желания в нея, и силата кшам, която поглъща всички творчески първопричини. Шакти и акшасутра са духовни енергии, които създават божествено съзнание и преобразуват всички енергии в концентрация.
5. Рудра-концентрация: когато практикуващият, посредством енергизиране на тялото и ума, чрез прилагане на пранаяма и Вахни-концентрация, бъде напълно готов, в дълбока концентрация той е способен да пробуди Рудра-формата от бинду-аспекта на рам.
Рудра, като Върховно Битие (Брахман) е един, без втори. Това се разбира при най-висшето самадхи. Когато проявява върховната си мощ, тогава той е Ишвара и е творец, крепител и разрушител на вселената. Рудра се явява и в специфична божествена форма - духовна, спокойна и чиста - и поглъща всички космични първопричини, оковаващи индивида към земното съществуване; но това става, когато този индивид е духовно готов. Името Рудра произхожда от руда - плачещ. Въплътените същества плачат именно поради неговата разрушителна мощ. Но в действителност тя е способна да погълне всичко онова, което води до разнородност на съзнанието, т .е. всички влияния, противни на самадхи. Според Карунамая (ачария Каруна мая Бхатачария Сарасвати) Рудра е този, който причинява изчезването на общоприетата практика, т. е. на мъката или който дарява рутина, т. е. знание. Това знание е знанието за Брахман, което възниква в самадхи.
Рудра е седнал върху вриша (бик), който излъчва енергия или дарява знание. Затова се казва, че вриша е знание (Веда) и духовност (дхарма). Вриша е жизнеспособност и мъжествена сила. Рудра е установен върху духовно знание и мощ. Карунамая казва, че Шива (Рудра) е гуру (Учителят на знанието; вриша, който е във формата на знание, поддържа гуру Шива, който целият е знание. Рудра е в поза за даряване на блага и прогонване на страха. Най-добрият дар е духовното знание. Човек наистина се освобождава от страха, когато отстрани недуховността. Мантрените форми на връша са ум, шам и шаам.
6. Концентрация върху Лакини: за да бъде подготовката за успешна концентрация в манипура и особено върху Рудра пълна, концентрацията върху Лакини е абсолютно необходима. По тази причина Лакини е наречена "пазач". Ако практикуващият не е в състояние да проникне вътре в манипура без затруднения, той не може да направи много. Всички препятствия се отстраняват посредством концентрация върху Лакини, а освен това, без да бъде пробудена Лакини, не може да се пробуди Рудра, тъй като енергийният аспект на Рудра е Лакини, без която той е като труп. Цветът на Лакини е черен. Това показва, че тя е в тамастична форма, която поглъща всички творчески начала. Сричката ла от Лакини означава "вземам" - т. е. тази, която взема или поглъща всичко, което е космично, за да освободи от робство всецяло отдадените на нея. Когато се яви в червено, тя е тъждествена с Рудра. Трите й глави означават, че трите първични атрибута /гуни/ са така поставени под духовен контрол, че тамас се използва, за да направи тялото и сетивното съзнание бездейни, раджас - да развие концентрация, а саттва - да поддържа божественото съзнание. Ваджрата (мълнията) символизира непоколебимия контрол, а шакти (копието) - способността за преобразуване на всички форми на енергията в енергия на концентрацията.
Мантрените форми на Лакини са лам и аим, на шакти - ем, ах, ам, им, рим, лрим, аим, кам, кхам, там, сам, клим, хрин, хсоух, на ваджрата - мам и лам5.

1матрика - времето за произнасяне на къса гласна (в санскрит има къси гласни- произнасяни за една единица време, дълги - за две единици време и по-дълги гласни - за три единици време)
2теджас махабхута - енергията на основния елемент
3праничните сили - прана (вдишване), апана (пълно спиране на дишането), вяна (задържане), самана (движение на праната в тялото) и удана (издишване). Всяка прана има свой символичен цвят и по време на упражнението практикуващият свързва цветът с вида дишане.
4танматра концентрация - концентрация върху дължината на сричката там
5всички матрика-букви, дадени в тази книга, имат силата на мантри и за тяхното произнасяне е нужно да се знае санскрит                                                                                      Функция на Трета чакра - Енергия
Функция на Трета чакра - Автономност
Функция на Трета чакра - Воля
Функция на Трета чакра - Самоуважение
Функция на Трета чакра - Проактивност
Функция на Трета чакра - Сила
Демон на Трета чакра - Срам
Формиране на Трета чакра
Преминахме през Земята и Водата на Първа и Втора чакри и достигаме до Огъня на Трета чакра. Запознахме с две различни нива на съзнание. Първото беше това на стабилността и формата, чрез единството на първа чакра. След единството открихме различието и движението, черното и бялото, чрез двойнствената природа на втора чакра. Разширихме инстинктите за оцеляване на първа чакра, до желанието за удоволствие на втора чакра.

Чрез успешното интегриране на двете нива на съзнание ние се издигаме в третото царство, което създава трето уникално състояние - това е енергията, горенето, метаболизма в тялото. Това е свързано с личната сила и воля, и с действието.

Тъй като се упражняваме да избираме, ние слагаме начало на волята си. Упражнявайки своята воля, ние развиваме своята индивидуалност, откриваме своите силни и слаби страни и започваме да изграждаме силата, която ще направлява живота ни. Напускаме царството на сигурността и защитеността, извеждайки своята сигурност в основата на собственото си тяло.

Трета чакра транформира инерцията Земята и Водата в действие и сила. Той се носи нагоре, като унищожава формата и издига грубата енергия до ново измерение.



Санскритско име Манипура.
Значение Блестящ скъпоценен камък.
Разположение От пъпа към слънчевия сплит.
Елемент Огън.
Външна форма Плазма.
Функция Воля, сила.
Вътрешно състояние Смях, радост, гняв.
Жлези Панкреас, надбъбречни жлези.
Други части на тялото Храносмилателна система, мускули.
Нарушени функции Язва, диабет, хипогликемия.
Цвят Жълт.
Зародишен звук Рам.
Гласен звук "А".
Листенца Десет.
Цвят в Таро Жезли.
Сефирот Ход, Нецах.
Планети Марс; също така и Слънцето.
Метал Желязо.
Храни Скорбяла.
Съответстващ глагол Мога.
Благовония Карамфил, канела, невен.
Скъпоценни камъни Кехлибар, топаз.
Животни Овен.
Усещане Зрение.
Гуна Раджас.
Символи Десет сини листенца, обърнат надолу триъгълник с йндуисткия слънчев кръст (свастики). В основата има тичащ овен.
Божества Индуистки: Агни, Сурия, Рудра, Лакини.
Други: Бригит, Атина, Хелиос, Аполон, Аматерасу, Беленос, Алис, Ра.
Архангел: Михаел.
Основна функционираща сила Горене.
2. Функция на Трета чакра - Енергия

Ако нашата заземеност е силна и здрава и естественият поток на емоцията и движението не е препречен, тогава имаме средства да превърнем енергията в дело. Когато продължаваме да получаваме енергия от з...

3. Функция на Трета чакра - Автономност

Напредъкът от по-долните към по-горните чакри е напредък от индивидуалност към универсалност. Тръгваме от едно слято състояние, после се отделяме и ставаме независими, за да се издигнем евентуално в е...

4. Функция на Трета чакра - Воля

Като деца ние биваме награждавани, когато правим онова, което се „очаква да правим", и наказвани, когато не се подчиняваме. В решителния период на развитието на автономността волята се структурира от ...

5. Функция на Трета чакра - Самоуважение

Енергетичната виталност изисква самоуважение. Имаме ли една базисна вяра в себе си, можем да посрещнем по-добре непознатото. Имаме самочувствие, което не се разпада, когато нещата не станат, което мож...

6. Функция на Трета чакра - Проактивност

Д. смятала, че няма да получи повишението, което желае. Тъй като живеела трудно с настоящата си заплата, това повишение било много важно за нея. Най-напред тя се тревожела, но после станала проактивна...

7. Функция на Трета чакра - Сила

За да преминем през тази чакра към следващата, ни е необходимо да преформулираме нашето понятие за силата, за да се превърне в понятие, което повишава, засилва, укрепва и развива. Както Слънцето подхр...

8. Демон на Трета чакра - Срам

Срамът е демонът на третата чакра. Той е обратно пропорционален на личната сила - колкото по-голям е срамът, толкова по-малко силни се чувстваме и толкова по-трудно е за егото да се формира. Срамът бл...

9. Формиране на Трета чакра

Възраст 18 месеца до 4 години Задачи Развитие на автономността Развитие на езика Контрол на импулсите Овладяване на задържането и пускането









Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: budha2
Категория: Други
Прочетен: 8733878
Постинги: 4190
Коментари: 1130
Гласове: 1577
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930