Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
15.01.2014 17:56 - ДАТИРАНЕ ПО БЪЛГАРСКИЯ КАЛЕНДАР
Автор: budha2 Категория: Други   
Прочетен: 775 Коментари: 0 Гласове:
0



 Структурата на календара дава възможност за многовариантност на датирането. В рамките на една година най-често датата се определя чрез номера на месеца в годината и номера на деня в посочения месец.

По-голям интерес представлява определянето на годината при летоброенето.

В рамките на един 12-годишен цикъл е достатъчно да се назове името на календарното животно. Така годината в този цикъл е определена еднозначно.
В рамките на 60-годишния цикъл е необходимо да се назове и името, или цвета на цикъла. Имената на календарното животно и на 12-годишния цикъл определят еднозначно която и да е от шестдесетте години в този календарен цикъл.
В рамките на 120-годишния цикъл е необходимо да се даде информация за пола на календарното животно, или цикъла. Наименованията на календарното животно, неговият пол и цикълът, дават възможност да се определи еднозначно всяка една от 120-те години.
За по-големи периоди от време е необходимо да се датира в рамките на звездните години.
Ще дадем пример за датиране в рамките на 120-годишния цикъл:
Дадена е датата бяла кобила. Да се намери номера на годината в 120-годишния цикъл. Решението намираме в помощната таблица.

Бяла кобила означава година кон, пол женски, цикъл метал. Това е последният 12-годишен цикъл. Отчитаме (9 . 12) + 8 = 116. това е номерът на търсената година.



ДАТИРАНЕ НА БЪЛГАРСКИТЕ ВЛАДЕТЕЛИ

Много изследователи са работили върху проблема за датиране на българските владетели от Именника на българските канове. Най-приемливият вариант намираме в изследването на Петър Добрев. Ние ще ползваме възможностите на българския календар.Резултатът потвърждава датирането на П. Добрев. В именника ясно са разграничени два периода. Първият период се отнася до царуването на Авитохол, Ирник, Гостун, Кубрат, Безмер и Исперих. Вторият период се отнася за царуването на С евар, Кормисош, Винех, Телец и Умор.

Датирането се свежда до определяне годината на възшествие на владетелите по грегорианския календар. За втората група е известно от други източници възшествието на Винех през 754 година кон. От тази опорна точка лесно може да се определят годините на възшествие на Севар – 721, Кормисош – 737, Телец – 760 и Умор – 765.

За първата група владетели като опорна точка може да бъде смъртта на Кубрат.По данните от перешчепинското погребение на Кубрат се знае, че той е починал не по-рано от 668 г., защото в съкровището има византийска монета от тази година. Но 668 година е змей, а Кубрат е починал в година вол. Следователно единствено възможна за онова време година на смъртта му е 677г. вол.

От тази година пресмятаме възшествието на Кубрат през 617 година и намираме за Авитохол – 165 г.,за Ирник – 465 г., за Гостун – 615 г., за Батбаян – 677 г., за И сперих – 680 г.

За периода между Исперих и Севар ист о рическите данни са противоречиви. Именникът ни дава възможност да датираме възшествието на Тервел. В периода от възшествието на Исперих до възшествието на Севар годините 691, 703 и 715 са заек. Сведението, че Тервел е царувал 21 години до година заек прави достоверна само 715 г. Така установяваме възшествието на Тервел в 694 година кон.

Потвърждаването на датирането на българските владетели е знаменателно събитие, защото се създава възможност датирането на П. Добрев да бъде прието от научната общественост за най-обосновано и достоверно.

Календарът дава възможност да се разкрият и други загадки на именника.Пред статията за Исперих стои символното животно змия с опашка на риба, което някои автори считат за змей, но няма спор, че тази змия е герб на Исперих. В статията за Исперих изразът “60 и одино лето” указва възраст, а не царуване. Ако извадим т ова число от 694 г., когато встъпва на престола Тервел,ще се озовем в 633 г. змия цикъл вода. Това е рождената година на Исперих.
Обстоятелството, че Исперих възшества в 680 г., мъжки змей, цикъл метал, цвят бял, дава възможност да дешифрираме името на С илистра по нов начин. Предположението, че Дръстър е преименуван в чест на Исперих, води до ново разбиране на съчетанието Сил – истра. Сил безспорно е змей. Приемливо е идентифицирането на истра като истър, което е името на Дунав.Истър съдържа коренът ист, който означава изток, а в календара изток е оцветен в бяло. Названието Истър е свързано с белия цвят на посоката изток, в която тече река Дунав.Това дава отговор и на въпроса защо в народните песни реката се нарича Бял Дунав, или Бели Дунав.
Потвърждава се извода на П. Добрев, че Ирник означава Слънцероден.Ирник възшества в 465 г., змия, цикъл огън, род мъжки. Това е причината той да получи календарното прозвище Ирник, защото слънцето е “огънят”, който топли земята.
Авитохол встъпва в 165 г., змия, цикъл огън, род женски, т.е. също като И рник под знака на слънцето. Открива се възможност за ново тълкуване на календарното прозвище Ави – тохол. Тохол според Марин Димитров означава българин. Така са ни наричали китайците. В контекста на цикъл огън можем да търсим връзката Ави – Юви. Следователно Юви –тохол може да се тълкува като Тохол син на слънцето, или Българин син на слънцето, Българин от бога даден, подобно на Канас Ювиги. Този резултат хвърля мост между България и Тохария, доколкото според М арин Димитров думите тохол и тохар са равнозначни.Така началото на българската държава в Европа не е висящо, не е дошло от никъде, а е плавен преход от Тохария в Азия, към България в Европа. Българите не са паднали от небето през 165 г., а тяхната история отива далеч в дълбините на миналото.


КАЛЕНДАРНИТЕ ЦИКЛИ И ТЕХНИТЕ ЦВЕТОВЕ В СВЕТОГЛЕДА И ЖИВОТА НА БЪЛГАРИТЕ

Наименованията на 12-годишните календарни цикли имат своя дълбок философски смисъл.

Водата като флуид символизира космоса и затова цикъл вода е черен. Но водата е символ и на Енки – този, чийто дом е във водата.В този смисъл цикъл вода символизира светът като цяло, т.е. единното начало от което води началото си всичко останало.

Цикъл огън символизира етапа на появата на звездите и галактиките. Но звездите са горещи тела и затова този цикъл е червен.

Цикъл земя символизира етапа на появата на планетите, а те светят с отразена светлина, затова този цикъл е жълт.

Цикъл дърво символизира появата на живота и затова е в син цвят. Вече обяснихме защо цветът не е зелен.

Цикъл метал символизира появата на разума и затова е бял.

Когато говорим, че равнораменния кръст е символ на слънцето, ние подразбираме, че слънцето определя географските посоки. Но географските посоки са четири, а циклите пет. Космосът е извън земята, което означава, че посоките не могат да бъдат оцветени в черно. В календара югът е оцветен в червено, западът в жълто, сев е рът в синьо, а изтокът в бяло. Пресечната точка на раменете на кръста е оцветена в черно и символизира връзката на земята с космоса.

Това разпределение на цветовете е валидно и за сезоните на годината: горещото лято е червено; следва “жълта есен”; след нея е студената зима в синьо и накрая пролетта в бяло.

Пирамидалния символ на календара е модификация на кръста. Той може да се изобрази като фигура с две окръжности една в друга, като пространството мажду тях е разделено на 4 равни сектора. Този символ описва най-пълно тер и ториалния и организационан модел на българската държава. Държавата е разделена на две зони. Централна зона, в която живеят царските българи начело с кана. Те са наричани централни българи – оногхондор булгар, или черни българи, или чернодрешковци.

Във втората зона живеят периферните българи, или чдар булгар, изпълняващи ролята на чадър над центъра. Тази зона е разделена на четири области съобразно географските посоки. В западната област живеят жълтите българи, или златни българи, жълтодрешковци. Източните българи са бели българи, или сребърни българи, белодрешковци. Южните българи са червенодрешковци, а северните синьодрешковци.

В съвременна Дунавска България това правило е нарушено поради движението от Азия към Европа. В шуменско и разградско са чернодрешковците; в родопите и Македония са червенодрешковците; в софийско са белодрешковците; в бургаско синьозеленодрешковците и в западното придунавие жълтодрешковците.

Известно е, че батбаяновите българи са наричани черни българи; котраговите българи са сребърни българи, а испериховите са златни българи.

Тъй като батбаяновите черни българи са живеели в северното причерноморие, име то Черно Море може би идва от тях. Тази хипотеза е в съответствие с по-старото наименование Сарматско Море. Тълкуването на името Сармати като царско племе е си н оним на черно племе. Следователно Черно Море е синоним на Сарматско Море.

Тези разсъждения водят към извода, че планината Шварцвалд – Черна Планина има наименование от български произход, защото в Бавария е ж ивеело племе чиито водачи са били от рода Балгер.Същото се отнася и за името на планината Алпи, защото Алп е древнобългарска дума.

Философията на петте календарни цикли има своето място и в организацията на българската армия, която е съставена от пет рода войски: леко въоръжена конница; тежко въоръжена конница; леко въоръжена пехота; тежко въоръжена пехота; специални войски с тежко техническо въоръжение. Всеки род войска е имал специални отряди от р азузнавачи, наречени хонсар.



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: budha2
Категория: Други
Прочетен: 8684948
Постинги: 4190
Коментари: 1130
Гласове: 1577
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031