13.08.2015 22:14 - Огледалото заставя атома едновременно да се движи в различни посоки

Последна промяна: 14.08.2015 17:20

image                                                                                                                                                          Схематично представяне на същността на експеримента. Огледален образ на атома в същото време да се движи в различни посоки Физиците са открили прост начин да се сложи атом в суперпозиция на две състояния - учените са го направили с обикновено огледало. Работата на изследователите е публикувана в списание Nature Physics, и кратко за него пише портала Physics World. Всички обекти от квантовия свят са в състояние на суперпозиция, множествено състояние - с други думи, един квантов обект, например, не е на всяко конкретно място, а остава като че на няколко места едновременно. Учените могат да изчислят само вероятността за намиране на обекта на определено място. При измерване на състоянието на квантовите обекти физиците получават определена стойност, но тя е "неестествен" процес за квантови обекти - в същото време говорим за състоянието на намаляването или разпадането на вълновата функция. Доказателства за такива необичайни свойства на обектите от квантовия свят може да бъде прост експеримент с метална решетка, в която има две дупки, които дори един електрон или фотон преминава през решетката, в резултат имаме интерференционна картина. Интерференцията - е оптичен ефект, който възниква при прилагането на няколко светлинни вълни, съответно, в опита нарешетката една елементарна частица преминава едновременно през двете дупки. Авторите на новата работа, са предложели още един начин да се получи визуална суперпозиция на атома. Учените поставят атомите до огледалото, и ги активират с лазер. След известно време, атомите се връщат в основното състояние, и по този начин да излъчват фотони - квант радиация. Когато "разделяне" на фотона атома придобива малка инерция насочена в противоположна на движението на посоката на фотон. Съответствено, информацията за движението на фотона, предоставя информация за движението на атома. Тъй като атомите се намират много близо до повърхността на огледалото, многото фотони излъчвани към огледалото, са се отразили от него и започнали да се движат в обратна посока. За да се различава фотоните първоначално излъчени по посока от огледалото и фотоните, които променят посоката на отразена от повърхността, е невъзможно. Следователно, е невъзможно да се определи посоката на движение на атома и той е представен като наслагване на движение към и от огледалото. Физиките доказали, че атомите в експеримента са наистина в състояние на суперпозиция, като леко променена версия на опита с решетка. Както отбелязват авторите, стойността на тяхната работа се състои в това, че наслагването на двете посоки на движение на атомите, се създава по един много прост начин - обикновено за изпълнението на подобни задачи е необходимо да се поставят атомите във външно поле. Необходимост да се поставят предмети в квантово състояние на суперпозиция по определени параметри, има по-специално, при създаването на квантови компютри.                                                                                                         http://oko-planet.su/science/sciencenews/