Постинг
11.02.2015 18:52 -
Нервна дейност, ориентация и сигнализация при пчелите/Танц на пчелите
Автор: budha2
Категория: Технологии
Прочетен: 2460 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 11.02.2015 19:03
Прочетен: 2460 Коментари: 0 Гласове:
2
Последна промяна: 11.02.2015 19:03
Нервна дейност. Цялата сложна и разнообразна дейност на пчелата се осъществява по нервнорефлекторен път. В основата на нервната дейност стоят рефлексите — безусловни и условни. Безусловните рефлекси представляват трайна връзка на даден външен агент с определена дейност на организма. Тези рефлекси са еднакви при всички организми от даден вид, т. е. представляват неговата видова особеност.
Безусловните рефлекси са вродени, трайни, несъзнателни, автоматични и постоянни действия. Жиленето, смученето на мед, реагирането на дим и др. са безусловни рефлекси. Към безусловните рефлекси спадат и инстинктите. Те представляват верига от последователно свързани рефлекторни актове, при която верига резултатът от предшествуващия рефлекс е фактор за появата на нов рефлекс. Инстинктивни действия са например събирането на прашец и нектар, приготвянето и съхраняването на меда, строенето на пити, роенето, произвеждането на „спасителна“ майка, изгонването на търтеите през есента, отглеждането на пилото, отбраната на семейството при нападение и др. Инстинктите са по-сложна нервна дейност. Те са също вродени и механични дейности.
През късия индивидуален живот пчелата си изработва временни нетрайни връзки с различни дразнители от околната среда. Това са условните рефлекси. Тези рефлекси се образуват въз основа на безусловните, когато някой случаен, безразличен дразнител съвпадне по време с действието на един безусловен дразнител. Например ароматът, формата и цветът на цветята са условният дразнител, а отделяният от тях сладък нектар — безусловният. За разлика от безусловните рефлекси условните са по-малко устойчиви и лесно изчезват, ако по-нататък не се подкрепят от безусловния дразнител. Учението за условните рефлекси намира голямо приложение в пчеларството, като например направляване летежа на пчелите към слабо посещавани от тях растения. Това се постига чрез подхранване на пчелите със захарен сироп, ароматизиран с цветове от същите растения.
Ориентация. Благодарение на добре развитата си нервна система и сетивни органи пчелите-работнички през време на своя живот си изработват вярно чувство за ориентиране в района, където се намира тяхното семейство. Радиусът на действие на летящите пчели е различен в зависимост от характера на местността и от мястото и количеството на цъфтящата растителност—медоносната база. В равнинни места и при липса на близка паша пчелите се отдалечават на повече от 5 кт от кошера. Въпреки голямото разстояние те удивително точно се насочват към мястото на своето семейство. Ако се измести кошерът дори на един метър встрани, пчелите долитат до старото му място и доста време се лутат, докато свикнат с преместването.
Те запомнят цвета, формата и местоположението на своето жилище и неговата прелка, а също така и определени характерни ориентири в местността, по които белези се ориентират лесно през време на полетите и работата в дадения район. Освен това експериментално е доказано, че пчелите през своя живот си изработват усет за ориентиране и по слънцето. Например, повечето хора нищо не знаят за т. нар. поларизована слънчева светлина, защото те не я виждат и тя не им служи за нищо в живота, В природата обаче тази светлина не е рядкост. Небесносиньото небе е богато с поларизована светлина. За очите на пчелите тя представлява нещо определено и видимо. Те дори могат да разпознаят интензивността и посоката на нейното колебание и да я използуват за ориентиране в пространството. Ако слънцето е скрито зад хоризонта, зад планина или друго някое препятствие, за пчелите е достатъчно едно неголямо видимо късче от небето, за да могат те уверено да летят в нужната посока. Това помощно „навигационно средство“ може да се използува само тогава, когато небето не е облачно, защото преминалата през облаците светлина не е поларизована. Въпреки това пчелите пак виждат добре слънцето посредством преминаващите ултравиолетови лъчи.
Известно е, че за ориентирането на пчелите им помага освен зрението и тяхното добро обоняние. Миризмата, която излъчва насоновата жлеза на пчелите, създава през деня сигурна ориентировъчна диря за дезориентираните пчели. Освен това напоследък специалисти от Грузия са установили, че пчелите притежават и магнитно поле, което играе роля на своеобразен биологичен компас. Пчелите реагират на силовите линии на земното магнитно поле и по тях те се ориентират и се насочват при по-далечните полети.
Както се вижда, пчелите разполагат с цял комплекс от средства и начини за ориентиране в пространството и местността около своето жилище, като в зависимост от времето, разстоянието и обстановката използуват един или едновременно няколко от тях. Сигнализация. В работата на пчелите съществува явно съгласуване на дейността и общуване на пчелите помежду им. Пчелите се разбират благодарение на съществуващите начини на сигнализация. Сигнализацията между пчелите е наблюдавана през различи моменти от живота на пчелното семейство, но най-добре тя е изучена при откриване от пчелите на богата паша. При своя полет до постоянния източник, който посещават, пчелите се ориентират не само чрез зрението си, но главно чрез съвършената сигнализация – чрез т.нар. мобилизиращи (вербовъчни) танци на пчелите разузнавачки, които първи са открили този източник. Като напълни медовата си гушка с нектар или кошничките на задните си крака с прашец, пчелата разузнавачка облита цъфтящите растения, за да запомни тяхното местонахождение, след което се завръща в кошера, като се ориентира по запомнените предмети по пътя и по разположението на слънцето. Прилетяла в кошера, тя още на входа или по питите бива посрещана от 5 – 6 летящи пчели, на които предава нектара и във възбудено състояние започва да извършва вербовъчен танц. Танците са своеобразен “език” за пчелите. Те са два вида кръгов и осморков. Когато източникът на (пашата), от който е прелетяла, е на близко разстояние (до 200 м), пчелата извършва кръгов танц. Тя бързо пробягва в малък кръг около една килийка и веднага се обръща на 180 градуса, като повтаря същия кръг, но в обратна посока. Така тя продължава да „танцува” на едно място около 15 – 30 секунди, при което обкръжаващите я пчели следват нейните движения с насочени към нея антени възприемат аромата, който тя е принесла от растенията. От там отива на още два – три участъка на питите, където повтаря същите движения. След това пчелата също напуска кошера и отново натоварена се завръща, като повтаря „танците”. Мобилизираните и възбудени пчели едновременно излизат и по аромата, който са възприели, намират източника на нектар или прашец. Те се привличат и от аромата на Насоновата жлеза, оставен в цветовете на пчелите, които са ги посетили преди тях.
Когато пашата е на по – голямо разстояние, „танцът” на пчелите е осморков. С него „танцуващата” пчела дава по – пълна информация на завербуваните пчели – посоката и разстоянието до пашата, както и нейната продуктивност и концентрацията на нектара. В действителност, това е целият живот, като перфектния живот, игра свързваща храни, приятелство, геометрия танци ... и безброй учебни обмени с всяка друга пчела!Да не говорим, че докато те са в нея, те опрашват около 90% от храненето на човека в света . При осморковия „танц” пчелата най – напред пробягва в полукръг около няколко килийки, след което пробягва в права линия към изходния пункт като трепти, особено с края на коремчето си, вляво и вдясно. Като дойде на изходния пункт, тя отново пробягва в полукръг, но в противоположна посока, като по този начин описва осморка. След това отново прибягва по същата линия и като дойде до изходния пункт, повтаря същата фигура. Така тя „танцува” в продължение на 1 – 3 минути на едно място, като обкръжаващите я пчели се въртят заедно с нея.Формата на описаните движения прилича на сплесната осморка, на която чертите в средата между двата кръга са слети в права линия. По тази средна права линия пчелата през време на танца минава винаги в една посока. Ако пчелата минава тази линия отдолу нагоре, това значи, че откритият източник на храна се намира по посока на слънцето, и обратно, ако пчелата минава отгоре надолу, значи, че пашата е в посока, противоположна на слънцето. Ъгълът между описаната средна линия и отвесната средна линия е указание за точната посока (вляво или вдясно). Този ъгъл е равен на ъгъла между посоката на слънцето и посоката към храната. При опашния танц разстоянието до храната се съобщава, от една страна, с броя на описаните осморки за 15 з и, от друга страна, с броя на полюляванията на коремчето за същото време. Колкото пашата е по-близо, толкова броят на описаните осморки е по-голям, а броят на поклащанията на коремчето е по-малък. Ако разстоянието се увеличава, горните движения се изменят, като броят на осморките намалява, а броят на поклащанията на коремчето се увеличава. След това „танцуващата” пчела отива на друго място, където продължава да „танцува” по същия начин сред друга група пчели. Колкото е по – дълъг правият пробег и трептенията на коремчето са по рядко, толкова по – далече е пашата. Мобилизираните (завербованите) пчели възприемат информацията като „разшифроват” отделните елементи на този „танц”. ( A ) A танц се състои от фази поклащам които кодират информация за местоположение (например, източник на храна). На снимката са две поклащам фази, показани като последователности от назъбени линии, свързани с дълга, извита пътека. Ъгълът на поклащам фаза спрямо вертикалата е ъгълът на танц, и съответства на ъгъла на полет до източник на храна в сравнение с азимут на слънцето. Тук, 1 и 2 представляват две последователни ъгли танц. Продължителността на поклащам фаза съответства на разстоянието до източник на храна, и е времето, необходимо за главата танцьорка да прекосяват разстоянието от поклащане (червени точки марки степента на фазата поклащам). SD на танцови ъгли и CV с продължителност от фази поклащане на танца са нашите прецизни мерки за посока и разстояние информация сигнализирани от танцьори. ( B ) A маркирани и обозначени със съня при пчелите. ( C ) Bee спи вътре в клетката. Спални пчелите могат да се идентифицират чрез техните dorsoventral прекъснати движения вентилаторна, представлявани от стрели. Образите на спящи пчелите са били модифицирани, за да маркирате спят частни лица и дисплей метални маркер (оранжев кръг на гръдния кош) и препарати за маркировки (синьо и жълто на корема). - http://www.pnas.org/
Когато „танцуващата” пчела пробягва по права линия нагоре по питата, това означава, че пашата е по посока на слънцето, а ако пробягва надолу, пашата е в посока обратна на слънцето. Ъгълът, под който правата линия на пробега се отклонява вляво или вдясно от отвесната линия на питата, е същият, който се сключва между двете линии, свързващи кошера със слънцето и кошера с пашата. Колкото „танцът” е по – продължителен, и трептенията на коремчето са по – чести, толкова е по – голямо разстоянието до пашата. Колкото „танците” са по – чести, толкова пашата е по – продуктивна (богата), а когато при трептенията на пчелата тя издава по – силен звук, концентрацията на нектара е по – висока, което по – силно мобилизира завербованите пчели да отиват на паша по дадените им „указания”. Когато пашата премине и нектароотделяне няма, пчелите преустановяват „танците”. http://www.pchelar-probvaisambg.com/ Стилизирано изображение на танцуваща Пчела.Bee Goddess, 5000 BC - неолит Испания Пчелата е единственото "насекомо", което комуникира чрез танц, но това до голяма степен забравена черта и е една от причините, поради това Bee изображенията от древността често се губи от по нетренираното око. В авторитетната и често цитирана книга за, богини и богове на Стара Европа, Мария Гимбутас разглежда изображения на артефакти от Стара Европа, около 8000 г. пр.н.е., и заключава, че те обрисуват пчелата като проява на Богинята-майка. В древния свят, танцуващи пчели са били специални,защото Богинята майка - лидер и владетел на кошера, често е представяна в присъствието на украсени Bee богини и пчелни жрици "Си-Вее(англ.)-ли". Танцуващата Bee Goddess, от богините и боговете на Стара Европа:Тракия,Ария © Мария Гимбутас. Пчелата Кришна Мадхусудана: Аз съм в сърцето на всяко същество. "На всички същества аз съм душа, Гудакеша, в самото им сърце пребивавам аз. Аз съм тяхното начало, аз съм средата и края на всички същества също съм" Индийската Bee богинята - Bhramari Деви.Деви получава името си от думата Bramari , което означава "Пчелите" на хинди. Bhramari Деви пребивава вътре в сърдечната чакра и излъчва бръмчене на пчели, наречени "Bhramaran". По същия начин, звукът на Bee бръмчене е пример за подражание в ведически песнопения и бръмченето на пчелите представлява съществен звук на Вселената. Древен релеф, показващ Corybantian танци > Богинята на пчелите, наречена Кибела. > Създаването на Боговете в океана на Съзнанието 1ч.
Безусловните рефлекси са вродени, трайни, несъзнателни, автоматични и постоянни действия. Жиленето, смученето на мед, реагирането на дим и др. са безусловни рефлекси. Към безусловните рефлекси спадат и инстинктите. Те представляват верига от последователно свързани рефлекторни актове, при която верига резултатът от предшествуващия рефлекс е фактор за появата на нов рефлекс. Инстинктивни действия са например събирането на прашец и нектар, приготвянето и съхраняването на меда, строенето на пити, роенето, произвеждането на „спасителна“ майка, изгонването на търтеите през есента, отглеждането на пилото, отбраната на семейството при нападение и др. Инстинктите са по-сложна нервна дейност. Те са също вродени и механични дейности.
През късия индивидуален живот пчелата си изработва временни нетрайни връзки с различни дразнители от околната среда. Това са условните рефлекси. Тези рефлекси се образуват въз основа на безусловните, когато някой случаен, безразличен дразнител съвпадне по време с действието на един безусловен дразнител. Например ароматът, формата и цветът на цветята са условният дразнител, а отделяният от тях сладък нектар — безусловният. За разлика от безусловните рефлекси условните са по-малко устойчиви и лесно изчезват, ако по-нататък не се подкрепят от безусловния дразнител. Учението за условните рефлекси намира голямо приложение в пчеларството, като например направляване летежа на пчелите към слабо посещавани от тях растения. Това се постига чрез подхранване на пчелите със захарен сироп, ароматизиран с цветове от същите растения.
Ориентация. Благодарение на добре развитата си нервна система и сетивни органи пчелите-работнички през време на своя живот си изработват вярно чувство за ориентиране в района, където се намира тяхното семейство. Радиусът на действие на летящите пчели е различен в зависимост от характера на местността и от мястото и количеството на цъфтящата растителност—медоносната база. В равнинни места и при липса на близка паша пчелите се отдалечават на повече от 5 кт от кошера. Въпреки голямото разстояние те удивително точно се насочват към мястото на своето семейство. Ако се измести кошерът дори на един метър встрани, пчелите долитат до старото му място и доста време се лутат, докато свикнат с преместването.
Те запомнят цвета, формата и местоположението на своето жилище и неговата прелка, а също така и определени характерни ориентири в местността, по които белези се ориентират лесно през време на полетите и работата в дадения район. Освен това експериментално е доказано, че пчелите през своя живот си изработват усет за ориентиране и по слънцето. Например, повечето хора нищо не знаят за т. нар. поларизована слънчева светлина, защото те не я виждат и тя не им служи за нищо в живота, В природата обаче тази светлина не е рядкост. Небесносиньото небе е богато с поларизована светлина. За очите на пчелите тя представлява нещо определено и видимо. Те дори могат да разпознаят интензивността и посоката на нейното колебание и да я използуват за ориентиране в пространството. Ако слънцето е скрито зад хоризонта, зад планина или друго някое препятствие, за пчелите е достатъчно едно неголямо видимо късче от небето, за да могат те уверено да летят в нужната посока. Това помощно „навигационно средство“ може да се използува само тогава, когато небето не е облачно, защото преминалата през облаците светлина не е поларизована. Въпреки това пчелите пак виждат добре слънцето посредством преминаващите ултравиолетови лъчи.
Известно е, че за ориентирането на пчелите им помага освен зрението и тяхното добро обоняние. Миризмата, която излъчва насоновата жлеза на пчелите, създава през деня сигурна ориентировъчна диря за дезориентираните пчели. Освен това напоследък специалисти от Грузия са установили, че пчелите притежават и магнитно поле, което играе роля на своеобразен биологичен компас. Пчелите реагират на силовите линии на земното магнитно поле и по тях те се ориентират и се насочват при по-далечните полети.
Както се вижда, пчелите разполагат с цял комплекс от средства и начини за ориентиране в пространството и местността около своето жилище, като в зависимост от времето, разстоянието и обстановката използуват един или едновременно няколко от тях. Сигнализация. В работата на пчелите съществува явно съгласуване на дейността и общуване на пчелите помежду им. Пчелите се разбират благодарение на съществуващите начини на сигнализация. Сигнализацията между пчелите е наблюдавана през различи моменти от живота на пчелното семейство, но най-добре тя е изучена при откриване от пчелите на богата паша. При своя полет до постоянния източник, който посещават, пчелите се ориентират не само чрез зрението си, но главно чрез съвършената сигнализация – чрез т.нар. мобилизиращи (вербовъчни) танци на пчелите разузнавачки, които първи са открили този източник. Като напълни медовата си гушка с нектар или кошничките на задните си крака с прашец, пчелата разузнавачка облита цъфтящите растения, за да запомни тяхното местонахождение, след което се завръща в кошера, като се ориентира по запомнените предмети по пътя и по разположението на слънцето. Прилетяла в кошера, тя още на входа или по питите бива посрещана от 5 – 6 летящи пчели, на които предава нектара и във възбудено състояние започва да извършва вербовъчен танц. Танците са своеобразен “език” за пчелите. Те са два вида кръгов и осморков. Когато източникът на (пашата), от който е прелетяла, е на близко разстояние (до 200 м), пчелата извършва кръгов танц. Тя бързо пробягва в малък кръг около една килийка и веднага се обръща на 180 градуса, като повтаря същия кръг, но в обратна посока. Така тя продължава да „танцува” на едно място около 15 – 30 секунди, при което обкръжаващите я пчели следват нейните движения с насочени към нея антени възприемат аромата, който тя е принесла от растенията. От там отива на още два – три участъка на питите, където повтаря същите движения. След това пчелата също напуска кошера и отново натоварена се завръща, като повтаря „танците”. Мобилизираните и възбудени пчели едновременно излизат и по аромата, който са възприели, намират източника на нектар или прашец. Те се привличат и от аромата на Насоновата жлеза, оставен в цветовете на пчелите, които са ги посетили преди тях.
Когато пашата е на по – голямо разстояние, „танцът” на пчелите е осморков. С него „танцуващата” пчела дава по – пълна информация на завербуваните пчели – посоката и разстоянието до пашата, както и нейната продуктивност и концентрацията на нектара. В действителност, това е целият живот, като перфектния живот, игра свързваща храни, приятелство, геометрия танци ... и безброй учебни обмени с всяка друга пчела!Да не говорим, че докато те са в нея, те опрашват около 90% от храненето на човека в света . При осморковия „танц” пчелата най – напред пробягва в полукръг около няколко килийки, след което пробягва в права линия към изходния пункт като трепти, особено с края на коремчето си, вляво и вдясно. Като дойде на изходния пункт, тя отново пробягва в полукръг, но в противоположна посока, като по този начин описва осморка. След това отново прибягва по същата линия и като дойде до изходния пункт, повтаря същата фигура. Така тя „танцува” в продължение на 1 – 3 минути на едно място, като обкръжаващите я пчели се въртят заедно с нея.Формата на описаните движения прилича на сплесната осморка, на която чертите в средата между двата кръга са слети в права линия. По тази средна права линия пчелата през време на танца минава винаги в една посока. Ако пчелата минава тази линия отдолу нагоре, това значи, че откритият източник на храна се намира по посока на слънцето, и обратно, ако пчелата минава отгоре надолу, значи, че пашата е в посока, противоположна на слънцето. Ъгълът между описаната средна линия и отвесната средна линия е указание за точната посока (вляво или вдясно). Този ъгъл е равен на ъгъла между посоката на слънцето и посоката към храната. При опашния танц разстоянието до храната се съобщава, от една страна, с броя на описаните осморки за 15 з и, от друга страна, с броя на полюляванията на коремчето за същото време. Колкото пашата е по-близо, толкова броят на описаните осморки е по-голям, а броят на поклащанията на коремчето е по-малък. Ако разстоянието се увеличава, горните движения се изменят, като броят на осморките намалява, а броят на поклащанията на коремчето се увеличава. След това „танцуващата” пчела отива на друго място, където продължава да „танцува” по същия начин сред друга група пчели. Колкото е по – дълъг правият пробег и трептенията на коремчето са по рядко, толкова по – далече е пашата. Мобилизираните (завербованите) пчели възприемат информацията като „разшифроват” отделните елементи на този „танц”. ( A ) A танц се състои от фази поклащам които кодират информация за местоположение (например, източник на храна). На снимката са две поклащам фази, показани като последователности от назъбени линии, свързани с дълга, извита пътека. Ъгълът на поклащам фаза спрямо вертикалата е ъгълът на танц, и съответства на ъгъла на полет до източник на храна в сравнение с азимут на слънцето. Тук, 1 и 2 представляват две последователни ъгли танц. Продължителността на поклащам фаза съответства на разстоянието до източник на храна, и е времето, необходимо за главата танцьорка да прекосяват разстоянието от поклащане (червени точки марки степента на фазата поклащам). SD на танцови ъгли и CV с продължителност от фази поклащане на танца са нашите прецизни мерки за посока и разстояние информация сигнализирани от танцьори. ( B ) A маркирани и обозначени със съня при пчелите. ( C ) Bee спи вътре в клетката. Спални пчелите могат да се идентифицират чрез техните dorsoventral прекъснати движения вентилаторна, представлявани от стрели. Образите на спящи пчелите са били модифицирани, за да маркирате спят частни лица и дисплей метални маркер (оранжев кръг на гръдния кош) и препарати за маркировки (синьо и жълто на корема). - http://www.pnas.org/
Когато „танцуващата” пчела пробягва по права линия нагоре по питата, това означава, че пашата е по посока на слънцето, а ако пробягва надолу, пашата е в посока обратна на слънцето. Ъгълът, под който правата линия на пробега се отклонява вляво или вдясно от отвесната линия на питата, е същият, който се сключва между двете линии, свързващи кошера със слънцето и кошера с пашата. Колкото „танцът” е по – продължителен, и трептенията на коремчето са по – чести, толкова е по – голямо разстоянието до пашата. Колкото „танците” са по – чести, толкова пашата е по – продуктивна (богата), а когато при трептенията на пчелата тя издава по – силен звук, концентрацията на нектара е по – висока, което по – силно мобилизира завербованите пчели да отиват на паша по дадените им „указания”. Когато пашата премине и нектароотделяне няма, пчелите преустановяват „танците”. http://www.pchelar-probvaisambg.com/ Стилизирано изображение на танцуваща Пчела.Bee Goddess, 5000 BC - неолит Испания Пчелата е единственото "насекомо", което комуникира чрез танц, но това до голяма степен забравена черта и е една от причините, поради това Bee изображенията от древността често се губи от по нетренираното око. В авторитетната и често цитирана книга за, богини и богове на Стара Европа, Мария Гимбутас разглежда изображения на артефакти от Стара Европа, около 8000 г. пр.н.е., и заключава, че те обрисуват пчелата като проява на Богинята-майка. В древния свят, танцуващи пчели са били специални,защото Богинята майка - лидер и владетел на кошера, често е представяна в присъствието на украсени Bee богини и пчелни жрици "Си-Вее(англ.)-ли". Танцуващата Bee Goddess, от богините и боговете на Стара Европа:Тракия,Ария © Мария Гимбутас. Пчелата Кришна Мадхусудана: Аз съм в сърцето на всяко същество. "На всички същества аз съм душа, Гудакеша, в самото им сърце пребивавам аз. Аз съм тяхното начало, аз съм средата и края на всички същества също съм" Индийската Bee богинята - Bhramari Деви.Деви получава името си от думата Bramari , което означава "Пчелите" на хинди. Bhramari Деви пребивава вътре в сърдечната чакра и излъчва бръмчене на пчели, наречени "Bhramaran". По същия начин, звукът на Bee бръмчене е пример за подражание в ведически песнопения и бръмченето на пчелите представлява съществен звук на Вселената. Древен релеф, показващ Corybantian танци > Богинята на пчелите, наречена Кибела. > Създаването на Боговете в океана на Съзнанието 1ч.
Судоку за напреднали – Как да решаваме с...
Развенчаването на наглата лъжа, че Земят...
Снощи за пореден път си дадох сметка как...
Развенчаването на наглата лъжа, че Земят...
Снощи за пореден път си дадох сметка как...
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари
Търсене
Блогрол
1. ПАРАЛЕНА РЕАЛНОСТ
2. spectator-bg.
3. http://smoloko.com/
4. Андромеда Нео Нула
5. universalnite1neo
6. Религия-maranatha
7. Митът за Холокоста
8. get
9. Как бяха измислени “волжките българи”.
10. gepard96
11. memoriabg.com
12. История-Записки колымчанина
13. rebellion
14. Портос
15. Terra Byzantica
16. история
17. Нео Нула
18. bainiki
19. dbs
20. За Буквите,Числата и Времето...
21. windowsnikolai
22. mominasylza
23. shtaparov
24. автор: jedidiah
25. Ламбо
26. Логик
27. ezdra
28. Древните
29. Илюминати
30. netsky
2. spectator-bg.
3. http://smoloko.com/
4. Андромеда Нео Нула
5. universalnite1neo
6. Религия-maranatha
7. Митът за Холокоста
8. get
9. Как бяха измислени “волжките българи”.
10. gepard96
11. memoriabg.com
12. История-Записки колымчанина
13. rebellion
14. Портос
15. Terra Byzantica
16. история
17. Нео Нула
18. bainiki
19. dbs
20. За Буквите,Числата и Времето...
21. windowsnikolai
22. mominasylza
23. shtaparov
24. автор: jedidiah
25. Ламбо
26. Логик
27. ezdra
28. Древните
29. Илюминати
30. netsky